عقب نشینی از اظهارات ضدترامپ؛ بایدن حرفش را پس گرفت + فیلم

عقب نشینی از اظهارات ضدترامپ؛ بایدن حرفش را پس گرفت + فیلم
شنبه 12 شهريور 1401 - 14:16

رئیس‌جمهور آمریکا یک روز پس از سخنرانی تند علیه رئیس‌جمهور سابق این کشور و حامیانش تلاش کرد که سخنانش علیه طرفداران دونالد ترامپ را اصلاح کند.

العالم - آمریکا

فضای دو قطبی سیاسی شدید در آمریکا با اظهارات جو بایدن علیه دونالد ترامپ التهاب بیشتری پیدا کرده و این موضوع رئیس‌جمهور آمریکا را به اصلاح سخنانش علیه رئیس‌جمهور سابق واداشته است.

جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا روز جمعه در جریان یک سخنرانی در «فیلادلفیا» گفت که ترامپ و جمهوریخواهان خطر کنونی آشکار برای دموکراسی آمریکا هستند.

وی با توصیه به پرهیز از خشونت و درخواست از حاضران این نشست و مردم آمریکا برای محافظت از دموکراسی در این کشور گفت: «این دست من و شماست که جلوی حمله به دموکراسی آمریکا را بگیریم. من معتقدم که آمریکا در نقطه عطف قرار دارد»

بایدن افزود: «حامیان "آمریکا را دوباره با عظمت کن"(شعار انتخاباتی ترامپ در حزب جمهوری‌خواه) مصمم هستند که کشور را به عقب برگردانند. عقب‌گرد به آمریکائی که در آن نه حق انتخاب وجود دارد، نه حق حریم خصوصی، نه حق پیشگیری از بارداری».

با گذشت یک روز از سخنرانی جو بایدن در فیلادلفیا، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید با سوال «پیتر دوسی» خبرنگار شبکه فاکس نیوز درباره این سخنانش مواجه شد.

خبرنگار فاکس نیوز در جریان یک نشست در کاخ سفید از رئیس‌جمهور آمریکا درباره اظهارات تندش علیه دونالد ترامپ و حامیانش سوال کرد: «آیا شما همه حامیان ترامپ را تهدیدی برای کشور می‌دانید؟»

جو بایدن ۷۹ ساله که از زمان آغاز ریاست جمهوری بارها سابقه پس گرفتن سخنانش از طریق سخنگویان کاخ سفید را داشته است، به فاصله یک روز بعد از سخنرانی در فیلادلفیا تلاش کرد که صحبت‌هایش را تصحیح کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار فاکس نیوز به مواضع ترامپ و حامیان سرسخت او در قبال انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و حمله مرگبار ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا اشاره و آنها را محکوم کرد.

سخنرانی جو بایدن

بایدن گفت: «بی‌خیال، ببینید آقایان! شما همچنان دارید تلاش می‌کنید که موضوع را اینطور القا کنید. من هیچ یک از طرفداران ترامپ را تهدیدی برای کشور قلمداد نمی‌کنم (اما) من هر کسی که خواستار توسل به خشونت شود، خشونت را محکوم نکند وقتی که این کار انجام شود، به نتایج انتخابات درباره کسی که برنده شده است اذعان نکند و تلاش سیستماتیک برای تغییر دادن رای گیری به منظور ممانعت از اخذ رای (را محکوم نکند)، اینها تهدیدی برای دموکراسی هستند؛ اینها تهدیدی برای دموکراسی هستند. همه چیزی که ما داعیه آن را داریم مبتنی بر بستر دموکراسی است».

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «وقتی مردم به دونالد ترامپ رای دادند و الان هم از او حمایت می‌کنند، آنها به حمله به کنگره رای نمی‌دادند، آنها به برهم زدن نتایج انتخابات رای نمی‌دادند بلکه به یک فلسفه‌ای که در برابرشان قرار داده شده بود، رای دادند».

این سیاستمدار آمریکایی افزود: «در نتیجه من به چیزی غیر از این صحبت نمی‌کنم که (این اقدامات ترامپ و حامیانش) اقداماتی نادرست است و نه فقط در اینجا (آمریکا) بلکه در دیگر مناطق جهان هم حادث شده که به خاطر مقاصد سیاسی، خشونت‌ها اذعان و آنها محکوم نمی‌شود و تلاش‌ها برای دستکاری کردن در نتایج انتخابات محکوم نمی شود و ناکامی در اعلام اینکه چه زمانی در انتخابات پیروز یا شکست خورده باشند».

اظهارات تازه رئیس‌جمهور آمریکا درباره سخنان تند روز گذشته او علیه رئیس‌جمهور سابق این کشور و حامیانش در شرایطی صورت گرفته که دونالد ترامپ پیش از این به حرف های او واکنشی تند نشان داده بود.

دونالد ترامپ ساعاتی بعد از سخنرانی روز جمعه جو بایدن، جواب رئیس جمهور کنونی آمریکا را داد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا خطاب به بایدن گفت: «او باید دیوانه باشد یا از زوال عقل رنج می‌برد».

اظهارات تند بایدن و ترامپ علیه یکدیگر در شرایطی مطرح شده که تحرکات آنها و حامیان دموکرات و جمهوری‌خواهشان برای پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا شدت گرفته است.

انتخابان میان‌دوره‌ای کنگره هشتم نوامبر ۲۰۲۲ (۱۷ آبان) برای انتخاب همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی مجلس سنای آمریکا برگزار خواهد شد.

همزمان با سخنان روسای جمهور کنونی و سابق آمریکا خطاب به هم، موضوع دیگری که طی روزهای اخیر فضای سیاسی این کشور را ملتهب کرده است، حمله نیروهای پلیس فدرال (اف بی آی) به اقامتگاه ترامپ و کشف و ضبط اسناد محرمانه از این مکان است.

ترامپ و حامیانش ضمن رد این ادعاها و ناچیز انگاشتن آن، بایدن و دموکرات‌ها را به سوءاستفاده از قدرت به منظور بدنام کردن جمهوری‌خواهان متهم کرده‌اند.

وزارت دادگستری آمریکا اما اعلام کرده که اقدام ترامپ در بردن این اسناد، اقدامی غیرقانونی بوده و به دلیل وجود اسناد محرمانه در اقامتگاه و خطرات از دست رفتن آنها مجبور به حمله به این مکان و ضبط آنها شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها