رسانه صهیونیستی: اردوغان به تل آویو سفر می کند

رسانه صهیونیستی: اردوغان به تل آویو سفر می کند
شنبه 12 شهريور 1401 - 14:16

 در حالی که هنوز خون شهدای فلسطینی در اثر تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی به غزه خشک نشده، مرکز مطالعات امنیتی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل آویو، از سفر قریب الوقوع اردوغان رییس جمهور ترکیه به سرزمین های اشغالی در ادامه روند عادی سازی روابط آنکارا با این رژیم خبر داده است.

العالم - جهان اسلام

مرکز مطالعات امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: بر مبنای یک مطالعه جدید، تعیین سفیر ترکیه در تل آویو و سفیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در آنکارا گامی بسیار مثبت برای توسعه و تحکیم روابط دوجانبه می باشد.

این مطالعه فاش کرد: اطلاعات بدست آمده از روند عادی سازی روابط میان آنکارا و تل آویو، سفر قریب الوقوع اردوغان به سرزمین های اشغالی را تایید و در عین حال تاکید می کند که این سفر باید بسیار دقیق و با احتیاط کامل برنامه ریزی شود. (تاریخ این سفر هنوز به طور دقیق مشخص نشده است)

این مرکز با بر شمردن اهداف آنکارا از نزدیکی با تل آویو می نویسد: براساس این مطالعه، تصمیم ترکیه برای عادی سازی روابط با تل آویو بر مبنای چندین عامل مهم بوده و به رغم وجود انگیزه های سیاسی قوی در طرفین، چالش هایی نیز در این مسیر برای هر دو طرف وجود دارد که از جمله این چالش ها می توان به تحولات روابط (رژیم) اسراییل با فلسطینیان، روابط ترکیه با آمریکا، احتمال الحاق ترکیه به توافق ابراهیم و همچنین ماهیت برنامه (رژیم) اسرائیل برای صادرات گاز به اروپا اشاره کرد، گرچه تبادل سفرا بین دو طرف احتمالا حل این چالشها را تسهیل خواهد کرد.

در این مطالعه تاکید شده، با توجه به تنش در روابط آنکارا - واشنگتن، اردوغان روابط با تل آویو را برای بهبود روابط کشورش با ایالات متحده مفید و موثر می داند و به ‌رغم اذعان واشنگتن به نقش مثبت آنکارا در میانجیگری درخصوص بحران اوکراین، جو بایدن همچنان با اقدام ترکیه به خرید سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ از روسیه مخالف و از کمک آنکارا به مسکو در دور زدن تحریم های اعمال شده غرب علیه روسیه خشمگین است.

این مطالعه نشان می دهد که تلاش های رئیس جمهور ترکیه در دهه گذشته برای معرفی خود به عنوان مدافع فلسطینی ها و رهبر مسلمانان! به پایان رسیده و دلیل این ادعا نیز لحن بسیار نرم ترکیه در واکنش به تجاوزات اخیر اسرائیل به نوار غزه است.

به رغم نشانه‌های متعدد مبنی بر تغییر موضع ترکیه در قبال حماس و اخراج تعدادی از چهره های این جنبش فلسطینی از ترکیه، ولی همچنان تردیدهای زیادی درخصوص موافقت آنکارا با تمام درخواست‌های اسراییل (رژیم صهیونیستی) در مورد حماس وجود دارد.

این مطالعه به تصمیم گیرندگان در تل آویو توصیه می کند تا خط ارتباطی باز شده با اردوغان که در پی دیدار ماه مارس گذشته "اسحاق هرتسوگ" رییس اسراییل از آنکارا برقرار شده بود را باز نگه دارند.

پربیننده ترین خبرها