گزارش النشره از پیام قاطع لبنانی ها به رژیم صهیونیستی درباره سرقت منابع نفتی

گزارش النشره از پیام قاطع لبنانی ها به رژیم صهیونیستی درباره سرقت منابع نفتی
شنبه 12 شهريور 1401 - 16:27

پایگاه خبری النشره در گزارشی نوشت که دولت و ملت لبنان منتظر بازگشت "آموس هوکشتاین"، میانجیگر آمریکایی به منطقه طی چند روز آتی برای اعلام موضع رژیم صهیونیستی به مسئولان لبنانی درخصوص طرح لبنان برای ترسیم مرزهای دریایی هستند تا از منابع نفتی خود محافظت و اجازه ندهند که به سرقت برود.

العالم ـ لبنان

در این گزارش آمده است: درحالی که موضع آمریکا درخصوص رسیدن به توافقی میان لبنان و رژیم صهیونیستی که هر دو طرف را راضی کند مبهم است، کمپین های ملی برای دفاع از حقوق لبنان و منابع دریایی آن ادامه دارد، مردم این کشور هیچ گونه باج دهی به رژیم صهیونیستی را نمی پذیرند. مردم لبنان در این راستا یک کاروان دریایی راه اندازی کرده اند که از شمال (بندر طرابلس) حرکت و با گذر از تمام بنادر لبنان به منطقه ناقوره (در جنوب) می رسد و هدف از این اقدام تاکید و پافشاری بر حق لبنان در استخراج نفت و گاز از منابع خود بدون هیچ گونه تاخیر است.

در ادامه این گزارش تاکید شده که «کمپین مدنی حفاظت از منابع دریایی» این کاروان دریایی را راه اندازی کرده است و این کاروان کشتی ها و قایق های بادبانی را شامل می شود که حامل پرچم لبنان بوده و به سمت ناقوره حرکت خواهند کرد و اعضای این کمپین متشکل از گروه های مدنی و فرهنگی و اجتماعی است که در این کشتی ها و قایق ها حضور خواهند داشت.

"هانی سلیمان"، هماهنگ‌کننده این کمپین مدنی تاکید کرده که این کمپین در چارچوب هماهنگی با رسانه‌ها و فرماندهی ارتش و وزارتخانه‌های کار و اشتغال و فرهنگ لبنان و نیز صلیب سرخ راه‌اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرده که این یک کمپین مدنی - ملی است که با حضور همه اقشار لبنانی‌ راه‌اندازی شده و بر این مساله تاکید دارد که نفت و گاز لبنان متعلق به خود این کشور است و حتی یک لیتر آن را هم به هیچ طرفی نمی‌دهد.

سلیمان می افزاید، در حال حاضر مرزهای دریایی لبنان با فلسطین اشغالی مسئله‌ای سرنوشت‌ساز برای ماست و ما خطاب به دشمن صهیونیستی می‌گوییم که مرزی میان ما و این رژیم وجود ندارد و امت اسلامی پیش از این حدّ و مرز رژیم اشغالگر را به دلیل جنایاتش علیه مردم فلسطین و ملت‌های عربی تعیین کرده است.

وی تاکید کرد که "خط ۲۹" که قبلا ارتش لبنان تعیین کرده خط مرزی این کشور با فلسطین است.

سلیمان در ادامه خاطرنشان کرده که هدف از راه اندازی این کاروان دریایی دو مساله اساسی بوده و آن "قدرت لبنان در برابر جاه‌طلبی‌ صهیونیست‌ها" و "وحدت لبنانی‌ها جهت دفاع از حقوق خود" است.

سلیمان همچنین گفت که این کاروان دریایی مربوط به حزب یا جناح خاصی نیست و راس ساعت ۷ صبح فردا (یکشنبه) این کاروان از بنادر شمالی به سمت ناقوره حرکت می‌کند.

منابع لبنانی تاکید دارند که کمپین مدنی حمایت از حقوق لبنان پس از معادله سید "حسن نصرالله"، دبیرکل حزب الله درخصوص محافظت از نفت و گاز لبنان تشکیل شده است.

پیش از این مقامات کاخ سفید در گفت وگو با شبکه خبری العربیه مدعی شده‌ بودند که واشنگتن در صدد احیای روحیه مذاکره میان مذاکره‌کنندگان لبنانی و "اسرائیل" درباره مرزها می باشد.

این مقامات که به نامشان هیچ اشاره‌ای نشده، اعلام کردند که حل نزاع مرزی لبنان و فلسطین اشغالی اولویت دولت بایدن است.

مقامات کاخ سفید همچنین رسیدن به توافق برای تعیین مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی را محتمل دانستند.

روزنامه "جروزالم پست" چاپ سرزمین‌های اشغالی نیز گزارش داد که تمرکز ایالات متحده روی پرداخت غرامت و میزان گازی است که هر یک از طرفین در مرزهای دریایی می توانند از آن برخوردار شوند.

براساس گزارش این رسانه‌، لبنان و رژیم اسرائیل هنوز به توافق نهایی ترسیم مرز بین لبنان و فلسطین اشغالی دست نیافته‌اند، اما به نظر می‌رسد که همگرایی و نزدیکی کافی غیرمستقیم میان دو طرف برای آغاز به کار این توافق وجود دارد.

روزنامه "الاخبار" لبنان پیش از این نوشت: درحالی که میانجی آمریکایی در پرونده تعیین مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی قرار است اواخر هفته جاری به منطقه سفر کند، حزب‌الله آمریکا و رژیم اسرائیل وادار کرده که مواضع لبنان را جدی بگیرند.

این روزنامه به نقل از منابع رسمی بدون ذکر نام آن نوشت که هوکشتاین طی چند روز گذشته با مشاور "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه درباره نقش شرکت نفتی "توتال" در اکتشاف و استخراج از منابع دریایی لبنان دیدار و گفت وگو کرده است.

روزنامه لبنانی «الاخبار» پیش از این نیز با اشاره به سخنان دبیرکل حزب الله لبنان در ترسیم «معادله آرامش یا تنش» در برخورد با رژیم صهیونیستی نوشته بود که حزب الله لبنان تمامی اقدامات لازم را برای مقابله با هرگونه اقدام غیرمنتظره از جانب رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده و در آمادگی به سرمی برد.

روزنامه الاخبار افزود: ارتش اشغالگر اسرائیل اخیرا به تحرکات نظامی و امنیتی خود در منطقه شمالی (فلسطین اشغالی در مرز با لبنان) شدت بخشیده و بر سواحل مرزی لبنان تا مناطق دور دست شمال فلسطین اشغالی تمرکز کرده است.

به گزارش ایرنا، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم اختتامیه جشن‌های چهلمین سالگرد تاسیس این جنبش با تاکید بر ایجاد معادلات بازدارندگی برای حفاظت از سرزمین، مردم و ثروت لبنان گفت: آخرین دستاورد مقاومت در جنگ سال ۲۰۰۶، ورود مقاومت به بازگرداندن حقوق لبنان از نفت و گاز بود و آزادسازی باقی اراضی اشغالی لبنان، مسئولیت ملی است.

وی پیش از این نیز درباره تنش دریای بین لبنان و رژیم صهیونیستی تصریح کرد: اگر میانجی آمریکایی بیاید و آنچه را که لبنان می‌خواهد بدهد، ما به سمت آرامش می‌رویم و اگر آن چیزی را که دولت می‌خواهد ندهد، رو به درگیری می رویم.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: چشم ها به میانجی آمریکایی که تاکنون وقت تلف کرده و وقتش رو به اتمام است، دوخته شده است.

پربیننده ترین خبرها