کارشناسان: تحریم های آمریکا علیه ایران کارایی خود را از دست داده است

کارشناسان: تحریم های آمریکا علیه ایران کارایی خود را از دست داده است
شنبه 12 شهريور 1401 - 19:18

کارشناسان معتقدند تحریم های آمریکا ضد ایران کارایی خود را از دست داده است و در نتیجه ایران با خیال آسوده در مذاکرات شرکت می کند.

العالم _ ایران

ناظران و کارشناسان بر این باورند که تحریم های آمریکا ضد ایران کارایی و اثر خود را از دست داده است و همین مسئله موضع ایران را در مذاکرات تقویت می کند تا با اطمینان کامل در این مذاکرات شرکت کند.

در همین حال در سایه بی اعتنایی بسیاری از کشورها به تحریم های آمریکا، جمهوری اسلامی ایران توانسته است بخش زیادی از تولید نفت خود را بدون هراس از بانک های آمریکایی و تحریم های این کشور به فروش برساند.

تحلیلگران تاکید می کنند که تحریم های آمریکا تحریم هایی یکجانبه اند و فرض بر این است که کشورهای جهان به این تحریم ها پایبند باشند تا اثرگذار باشد اما آنچه هم اکنون اتفاق می افتد، این است که بسیاری از واردکنندگان نفت، به این تحریم ها پایبند نیستند.

به گفته این تحلیلگران، شکی نیست که ایران خواهان دستیابی به توافق است اما توافقی که به طور منطقی منافع این کشور را تامین کند، بدون آنکه خود را محدود به زمان مشخصی ببیند و این همان چیزی است که آمریکا با آن مخالف است.

در این میان اروپا به این علت با منطق ایران موافق است که نیازمند نفت ایران است و با توجه به بحران جنگ اوکراین و اختلاف با روسیه، خرید نفت از ایران را بر خرید نفت از روسیه ترجیح می دهد.

یکی از موانع رسیدن به توافق، اتهامات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای ایران است که اگر کنار گذاشته نشود، ایران توافق را نخواهد پذیرفت زیرا در این صورت اتهامات آژانس بهانه ای به دست آمریکا و هم پیمانان اروپایی آن خواهد داد تا به ایران فشار آورند و بار دیگر توافق را از بین ببرند. این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی به راحتی تسلیم فشار آمریکا می شود و ممکن است اتهامات خود را بار دیگر ضد ایران مطرح کند و پروانده ایران را به شورای امنیت بازگرداند که در این صورت زمینه بازگشت تحریم ها ضد ایران فراهنم خواهد شد و این کشور زیان خواهد دید.

با این حال برخی کارشناسان آمریکایی معتقدند دولت بایدن قصد دارد به هر قیمتی شده است با ایران درمورد برنامه هسته ای به توافق برسد چه نتایج آن به نفع آمریکا باشد و چه به زیان آن زیرا به گفته این کارشناسان، دولت بایدن اهدافی استراتژیک دارد و می خواهد از آنها بهره مند شود.

در همین حال کارشناسان آمریکایی تصریح می کنند که افرادی که در دولت بایدن حضور دارند، خواهان به نتیجه رسیدن توافق با ایران هستند تا امکان حضور آنان در هیئت مدیره شرکت هایی که با ایران کار خواهند کرد، فراهم شود و بر همیمن اساس این افراد منافع شخصی خود را بر منافع ملت آمریکا ترجیح می دهند.

پربیننده ترین خبرها