‌اسلامی: قدرت صنعت هسته‌ای ایران تأثیر مضاعفی در روند مذاکرات داشت

‌اسلامی: قدرت صنعت هسته‌ای ایران تأثیر مضاعفی در روند مذاکرات داشت
شنبه 12 شهريور 1401 - 19:01

رئیس سازمان انرژی اتمی ‌با بیان اینکه مذاکرات نشان می‌دهد که ‌قدرت صنعت هسته‌ای تأثیر مضاعفی در روند مذاکرات داشته است، گفت: ‌باید از ‌این فرصت استفاده کرد تا ‌تحریم‌های ظالمانه علیه ایران لغو شود.

العالم - ایران

محمد اسلامی شامگاه جمعه در یادواره 110 شهید پایگاه آیت‌الله سعیدی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین تأکید ویژه‌ای دارند و ما بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم روی برنامه‌های دشمن تمرکز کنیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دشمن این پیروزی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را برنمی‌تابد و به‌شدت با آن برخورد می‌کند، افزود: جنگ تحمیلی یکی از گزینه‌های برخورد دشمنان با ایران است؛ هیچ انقلابی را به‌ غیر از جمهوری اسلامی نداریم که در یک روز شاخص‌ترین افراد و مسئولان را از دست بدهد و ما شهدای ترور زیادی را تقدیم کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه پرونده هسته‌ای نیز ساخته‌شده همین جریان ترور است، ابراز داشت: 20 سال است که با اخبار جعلی برای جمهوری اسلامی پرونده درست کردند و مردم و کشور در این سال‌ها این موضوع را لمس کردند.

وی گفت: برخی عنوان می‌کنند که با دشمن کاری نداشته باشیم؛ هیچ موقع در طول تاریخ اقدامی از سوی جمهوری اسلامی انجام نشده است که باعث تحریک آمریکا شود؛ جمهوری اسلامی هیچ‌گاه از آمریکا تبعیت نمی‌کند و این موضوع برای دشمن قابل تحمل نیست.

اسلامی با یادآوری اینکه فروش نفت کشور نسبت به اوایل انقلاب یک‌ششم اما جمعیت 2.5برابر شده است، تصریح کرد: اصل موضوع تحریم، تسلیم و خلع‌سلاح کردن است و در بسیاری از کشورها این مسیر را رفتند اما در جمهوری اسلامی این تحریم نه‌تنها به تسلیم ختم نشده بلکه برای این نظام مقدس مایه عزت شده است.

وی ضمن اشاره به تلاش دشمن در راستای جدا کردن افراد از بدنه نظام و عدم دستیابی جمهوری اسلامی به انرژی هسته‌ای تأکید کرد: موضوعی که استکبار به‌دنبال آن بوده این است که دشمن سعی کرده تا از دستیابی جمهوری اسلامی به فناوری پیشرفته جلوگیری کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن اشاره به کاربرد انرژی هسته‌ای در فضا، دریا، برق، پزشکی و سایر حوزه‌ها افزود: ما در کشور پروژه‌‌هایی داشتیم که با عدم همکاری طرف خارجی متوقف شده است و امروز با تکیه بر توان داخلی این پروژه‌ها پرشتاب در حال پیشرفت است.

وی با بیان اینکه چند کشور محدود قدرتمند جهان دارای چرخه سوخت هسته‌ای هستند، ابراز داشت: چرخه سوخت انحصاری است و امروز که دعوای انرژی است، همه آنان به برق اتمی روی آوردند و در صدد توسعه این پایگاه‌های تولید برق اتمی هستند.

اسلامی با اذعان به اینکه "هر جا نگاه تدارکاتی به موضوع کردیم، پشت در تحریم گرفتار شدیم"، گفت: آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است نیاز به نیروی انسانی مؤمن فداکار، عالم و با ثبات قدم است و ازاین‌رو باید فضا به‌گونه‌ای باشد تا این شرایط بیش از پیش فعال باشد.

وی با بیان اینکه هدف دشمن از جنگ اقتصادی آسیب به پول ملی است، تصریح کرد: این به این معنی است که همه اقدامات باید در راستای حفظ ارزش پول ملی باشد و لازم است هر گامی بر‌می‌داریم در راستای تقویت ارزش پول ملی باشد. در حالی که در دو سال اخیر آثار این اقدامات دشمن را دیدیم اما در طول یک سال اخیر اقدامات مهمی در راستای حفظ ارزش پول ملی انجام شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید به اینکه آنچه باید انجام شود با تکیه بر توان و ظرفیت داخلی باشد، اضافه کرد: در ساز‌مان انرژی اتمی در یک سال اخیر دستاوردهایی که در حوزه غنی‌سازی داشتیم و برنامه‌هایی ‌که در راستا‌ی قانون اقدام راهبردی انجام شد بحمدالله سبب شد ‌دشمنان برای برگشت ‌به تعهدات‌‌‌شان تصمیم بگیرند.

وی با ابراز اینکه مذاکرات نشان می‌دهد که ‌قدرت صنعت هسته‌ای تأثیر مضاعفی در روند مذاکرات داشته است، تصریح کرد: ‌باید از ‌این فرصت استفاده کرد تا ‌تحریم‌های ظالمانه علیه ایران لغو شود و به دشمنان توصیه می‌کنیم راه مردم ایران را با این حرکت‌هایی ایذایی مسدود نکنند.

وی با بیان اینکه پرتودهی به محصولات کشاورزی باعث کاهش ضایعات کشاورزی می‌شود، افزود: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی از 120 میلیون تن محصولات کشاورزی 30 میلیون تن ضایعات داریم و این پرتودهی باعث می‌شود از ضایعات به حد زیادی بکاهد.

اسلامی ضمن اشاره به تولید کیت بومی غربالگری نوزادان ابراز داشت: این کیت باعث تشخیص 56 بیماری می‌شود و تغذیه (مناسب) و درمان موجب می‌شود این بیماری به نسل‌های آینده منتقل نشود، این در حالی است که هر کیت یک‌هزار و 600 دلار ارزش دارد و این کیت را نیز به ما نمی‌دهند.

پربیننده ترین خبرها