ده ها هزار نفر در پراگ علیه دولت چک، اتحادیه اروپا و ناتو تظاهرات کردند

ده ها هزار نفر در پراگ علیه دولت چک، اتحادیه اروپا و ناتو تظاهرات کردند
شنبه 12 شهريور 1401 - 20:29

بحران انرژی اروپا به بی‌ثباتی سیاسی در جمهوری چک دامن زده است و تورم کنونی در این کشور در سه دهه اخیر بی‌سابقه محسوب می‌شود.

العالم - اروپا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، حدود 70000 نفر روز شنبه در پراگ علیه دولت چک تظاهرات کردند و از ائتلاف حاکم خواستند تا برای کنترل افزایش قیمت انرژی اقدامات بیشتری انجام دهد. آنها همچنین نسبت به اتحادیه اروپا و ناتو ابراز مخالفت و نارضایتی کردند.
سازمان دهندگان تظاهرات از گروه های راست افراطی از جمله حزب کمونیست گفتند که این کشورِ اروپای مرکزی باید از نظر نظامی بی طرف باشد و از وجود قراردادهای مستقیم با تامین کنندگان گاز از جمله روسیه اطمینان حاصل کند.
تخمین های پلیس تعداد معترضان را تا اواسط بعد از ظهر حدود 70000 نفر برآورد کرد.
جیری هاول، یکی از سازمان‌دهندگان این رویداد، به وب‌سایت خبری iDNES.cz گفت: «هدف تظاهرات ما درخواست تغییر است، عمدتاً برای حل مسئله قیمت انرژی، به‌ویژه برق و گاز، که اقتصاد ما را در پاییز امسال نابود خواهد کرد.»
تظاهرات در میدان Wenceslas در مرکز شهر یک روز پس از آن برگزار شد که دولت از رای عدم اعتماد در بحبوحه ادعاهای مخالفان مبنی بر عدم اقدام در برابر تورم و قیمت انرژی جان سالم به در برد.
این رای نشان داد که چگونه بحران انرژی اروپا به بی‌ثباتی سیاسی دامن می‌زند، زیرا افزایش بهای برق باعث افزایش تورم شده است که در سه دهه گذشته مشاهده نشده بود.
نخست وزیر پتر فیالا، که رهبری ائتلاف پنج حزبی راست میانه را بر عهده دارد، روز شنبه به سرویس خبری CTK گفت که معترضان به دنبال تأمین منافع کشور نیستند.
وی مدعی شد: «تظاهرات در میدان Wenceslas توسط نیروهای طرفدار روسیه، نزدیک به مواضع افراطی و مخالف منافع جمهوری چک سازماندهی شد.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها