ابزار روسیه برای مقابله با تحرکات غرب

يکشنبه 13 شهريور 1401 - 09:59

ریاض عید نویسنده و پژوهشگر سیاسی معتقد است ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از استراتژی «زمان» یعنی فرارسیدن فصل زمستان استفاده می کند تا از فشارهای انرژی علیه اتحادیه اروپا استفاده کند.

العالم - اروپا

ریاض عید در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: در یکی از خطوط نورد استریم اختلالی رخ داد. پس از رسیدگی به آن توسط شرکت زیمنس آلمان قرار بود روز شنبه پمپاژ از سرگرفته شود که این ضرب‌الاجل لغو شد. به این ترتیب مشکلات اروپا در تامین سوخت برای زمستان عمیق‌تر می‌شود.

عید توضیح داد که تاخیر روسیه برای از سرگیری جریان گاز به اروپا پس از آن رخ داد که کشورهای اروپایی گروه هفت علی‌رغم هشدارهای رئیس‌جمهور و وزیر انرژی روسیه، سقفی را برای قیمت نفت و انرژی روسیه تعیین کردند. پیشتر پوتین اعلام کرده بودند این امر ممکن است در بازار انرژی هرج و مرج عظیمی ایجاد کند.

وی تأکید کرد که اروپایی ها و آمریکایی ها تصمیم شرکت روسی گازپروم برای توقف پمپاژ گاز را به عنوان استفاده پوتین از انرژی به عنوان یک سلاح بازدارنده برای اروپا تلقی می کنند.

پژوهشگر سیاسی این سوال را مطرح کرد که آیا تحریم های اروپایی-آمریکایی علیه روسیه نیز یک سلاح بازدارنده برای روسیه نیست؟ چرا اجازه دارند روسیه را با تحریم های بی سابقه در تاریخ مجازات کنند و این کشور را مجبور به ورود به نبرد کنند؟

از نظر ریاض عید، روسیه کاملا حق دارد از خود دفاع کند به ویژه پس از اینکه ثابت شده آمریکا اولین محرک تصمیم هفت کشور اروپایی برای تعیین سقف قیمت نفت است تا روسیه از فروش 3 میلیون بشکه نفت خودداری کند در نتیجه آمریکا بتواند از این اوضاع به سود خود بهره ببرد

پربیننده ترین خبرها