العالم بررسی می کند؛

ابهام در دادخواست جریان صدری به دادگاه فدرال

دوشنبه 14 شهريور 1401 - 09:52

هیچ یک از نمایندگان مستعفی جریان صدری مسئولیت دادخواست ارائه شده به دادگاه فدرال درمورد اعتراض به پذیرش قانونی بودن استعفای نمایندگان این جریان را به عهده نگرفته است.

العالم _ عراق

به گزارش العالم، دادگاه فدرال عراق در اقدامی غیر منتظره اعلام کرد با دادخواست جریان صدری درمورد اعتراض به پذیرش قانونی بودن استعفای نمایندگان فراکسیون صدری از پارلمان موافقت کرده است. بر این اساس قرار است دادگاه فدرال 28 ماه جاری این دادخواست را بررسی کند.

این در حالی است که جریان صدر تا این لحظه که این گزارش نوشته می شود، هیچ موضع رسمی در این باره اتخاذ نکرده است و در همین حال برخی رهبران و نمایندگان مستعفی، ارتباط با طرفی که چنین دادخواستی داده است را رد کرده و گفته اند طرف یاد شده بیان کننده اهداف و خواست نه مقتدا صدر رهبر جریان صدری و نه خود جریان است بلکه دادخواست یاد شده اقدامی فردی است.

غایب العمیری نماینده مستعفی نیز تاکید کرد که نمایندگان هیچ اطلاعی از این اعتراض ندارند و خواستار پس گرفتن آن شد. قیس الفرطوسی نماینده مستقل هم گفت پارلمان باز نخواهد گشت و این تصمیم قطعی است.

در همین حال مشرق ناجی نماینده پیشین صدری گفت جریان صدری هیچ ارتباطی با دادخواست ندارد و آن را یکی از طرفداران به طور شخصی داده است.

این تحولات پس از آن روی می دهد که پس از استعفای نمایندگان صدری، بحران های پی در پی عراق را در نوردید و مقتدا صدر اعلام کرد به کلی از کار سیاسی کنار می رود و همه دفاتر و سازمان هایش را در سراسر عراق می بندد.

جالب توجه این است که دادخواست اعتراض پس از آن مطرح شده است که محمد الحلبوسی رئیس پارلمان شروطی را برای موفقیت جلسات گفتگوی ملی در آینده مطرح کرد و گفت لازم است تعیین زمانی برگزاری انتخابات زودهنگام در برنامه کاری آن باشد. وی همچنین درخواست کرد که انتخاب دولتی با اختیارات کامل نیز در برنامه کاری گفتگوی ملی باشد.

این در حالی است که چارچوب هماهنگی شروط الحلبوسی را به معنای نادیده گرفتن حقوق نیروی غالب در پارلمان دانست. یکی از رهبران این ائتلاف تاکید کرد هر گونه طرحی برای پایان دادن به بحران باید طبق اصول قانون اساسی باشد و همچنین در پارلمان بررسی شود هرچند پارلمان چند هفته ای است که تشکیل نشده است.

ائتلاف دولت قانون نیز اعلام کرد شروط رئیس پارلمان مربوط به امور نخست وزیری و تشکیل دولت پذیرفتنی نیست.

پربیننده ترین خبرها