ترس پلیس انگلیس از افزایش ناآرامی و جرم در زمستان تاریک اروپا

ترس پلیس انگلیس از افزایش ناآرامی و جرم در زمستان تاریک اروپا
دوشنبه 14 شهريور 1401 - 13:51

بر اساس یک سند راهبردی ملی افشا شده، پلیس انگلیس نگران افزایش شدید جرم و خطر ناآرامی مدنی در زمستان پیش‌رو در میانه بحران هزینه زندگی و انرژی است.

العالم - اروپا

روزنامه انگلیسی «ساندی تایمز» به نقل از یک سند راهبردی ملی افشا شده گزارش داده پلیس انگلیس نگران افزایش شدید انواع خاص جرم و خطر ناآرامی مدنی در زمستان پیش‌رو در میانه بحران هزینه زندگی و انرژی ناشی از تحریم روسیه است.

در این سند، که روسای پلیس انگلیس گردآوری کرده‌اند هشدار داده شده آشفتگی اقتصادی و بی‌ثباتی مالی ممکن است باعث افزایش جرایمی مانند دزدی از مغازه‌ها، سرقت منزل، خودرو، کلاهبرداری آنلاین و باج‌گیری شود. طبق این سند، احتمال دارد کودکان بیشتری به باندهای مواد مخدر بپیوندند و زنان بیشتری در معرض سوءاستفاده جنسی قرار بگیرند.

بر همین اساس، گزارش شده که در انگلیس برنامه‌ریزی احتیاطی برای پیامد احتمالی بحران هزینه زندگی در جریان است. به نوشته ساندی تایمز، فشار اقتصادی طولانی و دردناک می‌تواند خطر ناآرامی مدنی بزرگتر مشابه شورش‌های لندن در سال ۲۰۱۱ را ایجاد کند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، پلیس هم ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد و آسیب‌پذیری مالی بزرگتر، ممکن است برخی از کارکنان را در معرض خطر بیشتر فساد، بخصوص در بین آن‌هایی که دچار بدهی یا مشکلات مالی زیادی می‌شوند، قرار دهد.

این پیش‌بینی غم‌انگیز در حالی است که قرار است نام نخست‌وزیر جدید انگلیس مشخص شود و «ریشی سوناک» نامزد تصدی این سمت وعده حمایت هدفمند از فقیرترین اقشار جامعه را داده و «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس و بخت دیگر نخست‌وزیری این کشور، جزئیات راهبرد خود را مشخص نکرده است.

به گزارش «راشا تودی»، کارمندان دولت در انگلیسی هم مشغول برنامه‌ریزی احتیاطی بوده‌اند. به نوشته روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز»، مقامات وایت‌هال در حال جمع‌آوری ذخایر کاغذ کاربنی برای بازتولید اسناد در بدترین سناریو خاموشی زمستانی هستند.

روزنامه انگلیسی «دیلی میل» گزارش داده «در این زمستان باید شاهد آن باشیم که به مردم گفته شود تا بعد از هشت شب آشپزی نکنند و از ماشین لباسشوی و ظرفشویی بین ساعت دو بعدازظهر تا هشت شب به دلیل سهمیه‌بندی انرژی استفاده نکنند. ممکن است به اماکن فروش مشروبات الکلی دستور داده شود که ساعت نه شب بسته شوند و مدارس ممکن است به هفته های سه روزه تغییر کنند».

بحران انرژی در اروپا در پی تحریم‌های ضد روسیه و کاهش عرضه گاز طبیعی این کشور تشدید شده است. گرچه انگلیس مستقیماً به مسکو برای سوخت وابسته نیست، اما از این بحران رنج می‌برد. انتظار می‌رود قبض سوخت سالانه معمول خانوار در انگلیس از اکتبر به حدود سه هزار و ۵۰۰ پوند برسد که سه برابر سال گذشته است. بر اساس گزارش اخیر بانک انگلیس، تورم به ۱۳ درصد در اکتبر خواهد رسید و از فصل پایانی سال، پیش‌بینی شده که بریتانیا وارد رکود شود.

پیش‌تر شبکه «بلومبرگ» گزارش داد بخش تولید انگلیس با بدترین زمستان پنجاه سال گذشته روبرو است، چراکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به قطعی برق و تعطیلی آن‌ها منجر خواهد شد. طبق این گزارش، «این نگرانی وجود دارد که در سایه روبرو شدن دولت انگلیس با کمبود انرژی شاهد خاموشی‌های گسترده در این کشور به خصوص برای صنایع و کارخانه‌ها باشیم».

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه (پنجم سپتامبر) هشدار داد که ماه‌های آتی، ماه‌های سرنوشت سازی برای اتحادیه اروپا به شمار می‌آید. وی طی سخنانی گفت: زمستان سختی در انتظار ماست و شش ماه آینده تعیین کننده خواهند بود.

مهم‌ترین پیامد جنگ اوکراین که در پی توسعه‌طلبی‌های ناتو در مرزهای روسیه حادث شد، بحران جهانی انرژی بوده که بیشترین تاثیر را بر وضعیت کشورهای غربی بخصوص اتحادیه اروپا گذاشته است. این اتحادیه که بخش اعظم انرژی خود را از منابع روسیه تامین می‌کند، در آستانه زمستانی سخت و سرد گیر افتاده است؛ وضعیتی که گویی هیچ کشوری توان کمک به گذر اروپا از آن را ندارد.

کشورهایی هم که می‌توانند آثار این بحران را تقلیل دهند و کمکی داشته باشند، اراده و تمایلی به ایفای نقش ندارند. کشورهای عربی با راهبرد عدم‌مداخله در این بحران، تاکنون به درخواست‌های غربی پاسخ مناسب نداده و اتحادیه اروپا را در میانه بحرانی بزرگ تنها گذاشته‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها