واکنش کنایه‌آمیز وزیر اول اسکاتلند به پیروزی لیز تراس

واکنش کنایه‌آمیز وزیر اول اسکاتلند به پیروزی لیز تراس
دوشنبه 14 شهريور 1401 - 20:00

وزیر اول اسکاتلند که یک روز قبل به لیز تراس در خصوص هر گونه برنامه ریزی او برای مانع تراشی برای همه‌پرسی استقلال بعدی اسکاتلند هشدار داده بود، امروز به انتخاب او به نخست وزیری به شکلی کنایه آمیز واکنش نشان داد.

العالم - اروپا

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند امروز در واکنش به انتخاب لیز تراس به رهبری حزب محافظه‌کار و متعاقب آن نخست‌وزیری انگلیس به شکلی کنایه‌آمیز واکنش نشان داده و پیروزی او در این رقابت را بر مبنای مواضع لیز تراس در خصوص قوانین مربوط به همه پرسی استقلال بعدی اسکاتلند زیر سوال برد.

به نوشته پایگاه خبری «نیشن» اسکاتلند، لیز تراس که در دولت بوریس جانسون به عنوان وزیر امور خارجه مشغول به کار بود، در مرحله نهایی رقابت بر سر کسب رهبری حزب محافظه کار انگلیس با رقیبش ریشی سوناک، وزیر خزانه داری سابق، ۸۱۳۲۶ رای کسب کرد و سوناک نیز ۶۰۳۹۹ رای به دست آورد.

تراس ماه اوت و در جریان تبلیغات انتخاباتی، صحبتهای تندی علیه وزیر اول اسکاتلند داشت و یک بار استورجن را «گدای توجه» توصیف کرد و در یک مقطع دیگر نیز گفت، «بهترین کار نادیده گرفتن استورجن است».

وزیر اول اسکاتلند امروز ابتدا به شیوه ای دیپلماتیک به پیروزی لیز تراس در انتخابات واکنش نشان داده و ضمن تبریک این پیروزی، قول «ساختن روابط کاری خوب» با نخست وزیر جدید انگلیس را داد.

وزیر اول اسکاتلند در توئیتی نوشت: «تبریک به لیز تراس. اختلافات سیاسی ما عمیق است اما من به دنبال ایجاد روابط کاری خوب با او همانطور که در قبال سه نخست وزیر قبل از او این کار را کردم، خواهم بود.»

استورجن گفت: «او (لیز تراس) حالا باید قبضهای انرژی برای مردم و اصناف را متوقف کند، حمایتهای نقدی بیشتری ارائه کرده و بودجه خدمات عمومی را افزایش دهد.»

استورجن اما به نتایجی که لیز تراس در انتخابات کسب کرد بر مبنای گزارشها در مورد مواضع جدیدی که تراس قصد دارد در قبال همه پرسی استقلال بعدی اسکاتلند اتخاذ کند کنایه زد.

رسانه ساندی تایمز اخیرا در گزارشی نوشت، لیز تراس قصد دارد با وضع قانونی جدید برای همه پرسی استقلال بعدی انگلیس، این الزام را ایجاد کند که برای پیروزی حامیان استقلال اسکاتلند از بریتانیا در این همه پرسی، حد نصاب 50 درصد از کل رای دهندگان واجد شرایط اسکاتلند باید به استقلال رای مثبت بدهند.

استورجن به نتایج کسب شده از سوی تراس اشاره کرده و گفت: «۴۷ درصد از مجموع رای دهندگان واجد شرایط به تراس، رای دادند.»

او تصریح کرد: «این رقم اگر قرار بود قانون جدید مربوط به همه پرسی استقلال بر این رای گیری اعمال شود هیچ ارزشی نداشت و در آن صورت این انتخاب غیرمعتبر بود.»

استورجن روز یکشنبه به لیز تراس نسبت به هر گونه تلاش او در آینده برای «سخت تر کردن قوانین» برای پیروزی استقلال طلبان اسکاتلندی هشدار داده و این کار را مصداق «دخل و تصرف در قوانین» و «تغییر دادن اساس دموکراسی» خوانده بود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها