موافقت قاضی فدرال با درخواست وکلای ترامپ برای تعیین بازرس ویژه

موافقت قاضی فدرال با درخواست وکلای ترامپ برای تعیین بازرس ویژه
سه شنبه 15 شهريور 1401 - 02:18

یک قاضی فدرال آمریکا با درخواست وکلای دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا برای حضور شخصی بی طرف یا بازرس ویژه برای مشاهده اسناد ضبط شده از اقامتگاه وی موافقت کرد.

العالم-آمریکا

یک قاضی فدرال آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی با درخواست وکلای ترامپ مبنی بر حضور یک شخص ثالث بی‌طرف یا "بازرس ویژه" برای مشاهده اسناد ضبط‌ شده در ویلای شخصی رئیس جمهور سابق آمریکا، پیش از ورود به مرحله شکایت رسمی، موافقت کرد.

این اقدام احتمالا روند تحقیقات جنایی وزارت دادگستری آمریکا را در پرونده اسناده محرمانه‌ای که ترامپ در اقامتگاه شخصی‌اش نگهداری می‌کرد، به تعویق خواهد انداخت.

در حکمی که آیلین کانن قاضی فدرال وست پالم بیچ فلوریدا صادر کرده است، بازرس ویژه موظف شده اسناد محرمانه‌ای را که پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) پیشتر مصادره کرده بود، بررسی کند.

کانن همچنین به وزارت دادگستری آمریکا دستور داده است تحقیقات جنایی خود را در مورد اسناد محرمانه اقامتگاه ترامپ به حالت تعلیق در بیاورد.

با این وجود، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا اجازه خواهند داشت تا به ارزیابی‌های مرتبط با اطلاعات طبقه بندی شده و همچنین بررسی آسیب امنیت ملی ادامه دهند.

پلیس فدرال آمریکا (اف‌ بی‌آی) در بازرسی چند هفته پیش از اقامتگاه ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در ایالت فلوریدا بیش از ۱۱ هزار عکس و سند دولتی کشف کرده است.

این اسناد جزئیات بیشتری درباره ۳۳ جعبه‌ای که در اقامتگاه ترامپ کشف شده‌اند، ارائه می‌کند. مستندات جدید نشان می‌دهند اسنادی که برچسب محرمانه داشته‌اند گاهی با اقلام دیگری مانند کتاب، مجله و بریده‌های روزنامه‌ها آمیخته بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، "آیلین کانن" قاضی دادگاه منطقه‌ای با انتشار این اسناد موافقت کرده است. رویترز گزارش داده است از میان ۱۱ هزار سند و عکس دولتی، ۱۸ مورد برچسب فوق سری، ۵۴ مورد برچسب سری و ۳۱ مورد برچسب محرمانه داشته‌اند.

"فوق سری" بالاترین درجه طبقه‌بندی است و استفاده از آن برای حساس‌ترین اسناد حکومتی صورت می‌گیرد.

همچنین ۹۰ پوشه خالی هم وجود داشت که روی ۴۸ مورد آنها برچسب طبقه ‌بندی‌ شده درج شده بود و مشخص نیست که چرا این پوشه‌ها خالی بوده و آیا ممکن است برخی اسناد مفقود شده باشند.

پیش از این، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد در میان اسناد کشف شده از اقامتگاه ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در فلوریدا، مدارک روز بعد از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) نیز وجود دارد.

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد اسناد دولتی که در اقامتگاه ترامپ در فلوریدا نگهداری می‌شد، با هدف جلوگیری از تحقیقات اف بی آی، احتمالا پنهان و حذف شده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، اسناد جدید با ارائه شواهد جدید دادستان‌ها مبنی بر ممانعت ترامپ و تیم حقوقی‌اش برای جلوگیری از اجرای عدالت، وکلای ترامپ را برای نخستین بار متهم کردند که درباره ادعای تحویل تمامی اسناد دولتی پس از خروج ترامپ از کاخ سفید، دروغ گفته‌اند.

وزارت دادگستری ایالات متحده نسخه ویرایش شده‌ای از استشهاد مورد استفاده برای حکم بازرسی مار-آ لاگو را منتشر کرده است که در آن فاش شده بود ترامپ پس از ترک قدرت، جعبه‌های حاوی اسناد بسیار محرمانه را همراه با خود خارج کرده بود.

پیش از یورش پلیس فدرال به اقامتگاه ترامپ در فلوریدا، آرشیو ملی و وزارت دادگستری تلاش زیادی برای بازیابی این اسناد فوق محرمانه انجام دادند.

در ماه ژانویه، آرشیو ملی، ۱۵ جعبه از مار-آ-لاگو جمع آوری کرد و پس از بررسی این جعبه‌ها از سوی اف بی آی، مشخص شد در مجموع ۱۸۴ سند با عنوان محرمانه و ۲۵ سند با مهر فوق محرمانه توسط ترامپ از کاخ سفید خارج شده‌اند.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها