ابراز دلخوری جانسون از پایان زودهنگام دوران نخست وزیری

ابراز دلخوری جانسون از پایان زودهنگام دوران نخست وزیری
سه شنبه 15 شهريور 1401 - 14:00

بوریس جانسون در آخرین نطق خود به عنوان نخست وزیر انگلیس با ابراز دلخوری از اینکه ناگزیر به کناره‌گیری از قدرت شده است، روند تعیین جانشین خود را دو امدادی توصیف کرد که اکنون زمان تحویل باتون به نفر بعدی رسیده است.

العالم - اروپا

بوریس جانسون که مقابل دفتر نخست وزیری سخنرانی می‌کرد مخالفان خود در داخل حزب حاکم محافظه‌کار را متهم کرد که برای برکناری او قوانین را تغییر دادند.

او سپس خود را «موشک تقویت کننده ای» توصیف کرد که وظیفه خود را به عنوان نخست وزیر انجام داده است.

جانسون با مروری بر دستاوردهای دولتش در تکمیل روند خروج از اتحادیه اروپا، توزیع واکسن در همه‌گیری کرونا و پاسخ به جنگ اوکراین افزود که زمان حمایت از نخست وزیر جدید فرا رسیده است.

او رئیس جمهوری روسیه ولادیمیر پوتین را به دلیل افزایش هزینه های انرژی مقصر دانست و گفت که می داند خانم تراس و دولت او "هر کاری که بتوانند برای عبور از این بحران انجام خواهند داد".

انتخابات برای تعیین نخست وزیر جدید پس از کناره‌گیری بوریس جانسون از قدرت در تاریخ ۱۶ تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شد. ۲۱ تیرماه هشت چهره کلیدی حزب محافظه‌کار با حمایت دست کم ۲۰ تن از اعضای حزب، به فهرست نامزدهای انتخاباتی راه پیدا کردند.

در نخستین رای‌گیری ناظم زهاوی وزیر دارایی و جرمی هانت رئیس کمیته پارلمانی بهداشت انگلیس آرای کافی را برای شرکت در مرحله بعدی رقابت‌ها کسب نکردند. در ادامه سوئلا بریورمن دادستان پیشین انگلیس، تام توگندهات رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی، کِمی بادنوک معاون پیشین نخست وزیر در امور زنان و «پنی موردانت» وزیر اسبق دفاع به ترتیب از شرکت در رقابت‌ها حذف و ریشی سوناک و لیز تراس به مرحله پایانی صعود کردند.

دیروز گراهام بردی رئیس فراکسیون حزب محافظه‌کار طی مراسمی که با حضور اعضای این حزب و جمع گسترده‌ای از خبرنگاران در ساختمان موسوم به «الیزابت دوم» برگزار شد، خانم تراس ۴۷ ساله را به‌عنوان جانشین بوریس جانسون معرفی کرد.

او در واقع سومین نخست وزیر زن در انگلیس پس از مارگارت تاچر و ترزا می بشمار می‌رود. تراس امروز راهی کاخ سلطنتی بالمورال در اسکاتلند خواهد شد تاحکم انتصاب خود را به عنوان نخست وزیر انگلیس دریافت کند. انتظار می‌رود که نامبرده تا ساعات آینده وزرای دولت را انتخاب و معرفی کند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها