اولویت‌های دولت جدید انگلیس از زبان «لیز تراس»

اولویت‌های دولت جدید انگلیس از زبان «لیز تراس»
سه شنبه 15 شهريور 1401 - 22:28

«لیز تراس» در نخستین نطق خود به‌عنوان نخست وزیر جدید انگلیس تقویت اقتصاد، خدمات درمانی و مقابله با بحران انرژی را سه اولویت اصلی دولت برشمرد.

العالم_اروپا

تراس که مقابل ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت با حضور حدود ۱۵۰ تن از نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار و جمع کثیری از خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها سخنرانی می‌کرد افزود: ما نباید از چالش هایی که با آن روبرو هستیم دلسرد شویم. هر چقدر هم که طوفان قوی باشد، می‌دانم که مردم بریتانیا قوی‌تر هستند.

وی همچنین از تلاش‌های نخست وزیر پیشین انگلیس در تکمیل روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا و مقابله با همه‌گیری کرونا تقدیر کرد.

تراس که دیروز به عنوان رهبر جدید حزب محافظه‌کار معرفی شد، ساعاتی پیش با الیزابت دوم ملکه انگلیس دیدار کرد و رسما به‌عنوان نخست وزیر جدید انگلیس منصوب شد. نخست وزیر جدید همچنین از سوی الیزابت مامور شد تا دولت جدید را تشکیل دهد.

بوریس جانسون هم صبح امروز پیش از ترک دفتر نخست وزیری با ایراد سخنانی، ازاینکه ناگزیر به کناره‌گیری از قدرت شده است ابراز دلخوری و روند تعیین جانشین خود را دو امدادی توصیف کرد که اکنون زمان تحویل باتون به نفر بعدی رسیده است.

او مخالفان خود در حزب محافظه‌کار را متهم کرد که برای برکناری او قوانین حزبی را تغییر دادند. جانسون با این حال ادعا کرد که در طول دوران صدارتش، قدرت اقتصادی کشور را تقویت کرده تا مردم بتوانند از بحران‌ها عبور کنند.

جانسون ادعا کرده که قصد دارد به‌عنوان نماینده عادی مجلس به فعالیت سیاسی خود ادامه داده و از نخست وزیر جدید حمایت خواهد کرد.

اما تراس در شرایطی دولت را تحویل گرفته است که رسیدگی به مشکلات اقتصادی کشور اصلی‌ترین چالش او بشمار می‌رود. تورم از میانگین ۲ درصد به ۱۰.۱ درصد رسیده و در مسیر صعود به ۱۵ درصد قرار دارد. بهای انرژی از ماه آینده ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت و بانک مرکزی انگلیس درباره خطر رکود اقتصادی هشدار داده است.

تراس با وجود کسری سنگین بودجه دولت گزینه‌های زیادی برای مقابله با چالش‌های اقتصادی ندارد اما گفته می‌شود که او روز پنجشنبه نخستین برنامه اقتصادی دولت را اعلام خواهد کرد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها