بهای نفت کاهش یافت

بهای نفت کاهش یافت
چهارشنبه 16 شهريور 1401 - 09:07

مجموعه‌ای از عوامل از جمله نگرانی های جدید درباره تقاضا و انتظارات صعود نرخ بهره سبب شده است بهای جهانی نفت در 2 روز اخیر با کاهش مواجه شود.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، بهای نفت صبح روز چهارشنبه با تداوم نظارت‌های کووید-19 در چین - بزرگترین واردکننده نفت خام جهان - و انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره و نگرانی‌ها از رکود اقتصاد جهانی و تأثیر آن بر کاسته شدن از میزان تقاضا برای سوخت، کاهش یافت.
صبح امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال پس از افت 3 درصدی در جلسه قبل، با 1 دلار و 12 سنت یا 1.2 درصد کاهش به 91 دلار و 71 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 1 دلار و 25 سنت یا 1.4 درصد کاهش، 85 دلار و 63 سنت معامله شد.
بهای طلای سیاه روز دوشنبه و پس از آنکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان آنها، گروهی موسوم به اوپک پلاس، تصمیم گرفتند در ماه اکتبر تولید خود را به میزان 100 هزار بشکه در روز کاهش دهند، با افزایش چشمگیر بها روبرو شد. اما این افزایش دیری نپایید و بهای نفت روز سه‌شنبه و در نخستین ساعات امروز سیر نزولی خود را از سر گرفت.
ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در مؤسسه OANDA در یادداشتی در این خصوص نوشت: «کمرنگ شدن تأثیر کاهش تولید اوپک پلاس با توجه به فهرستی بلندبالا از چالش های اقتصاد جهانی چندان دشوار نبود.»
او افزود: «علیرغم برخی داده های خدماتی ایالات متحده که فراتر از حد انتظار بود، رشد جهانی به هیچ وجه مطلوب به نظر نمی رسد و این امر برای بهای نفت خام مشکل ساز است.»
سیاست سختگیرانه چین موسوم به "کووید صفر" برای مقابله با این اپیدمی، شهرهایی مانند چنگدو با 21.2 میلیون نفر را در قرنطینه نگه داشته و از جابجایی مردم و افزایش تقاضا برای نفت جلوگیری کرده است. چین دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان محسوب می شود.
سرمایه گذاران همچنین منتظر افزایش بیشتر نرخ بهره برای مهار تورم هستند. انتظار می رود بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنجشنبه خود نرخ بهره را به شدت افزایش دهد. پس از نشست بانک مرکزی اروپا، نشست بانک مرکزی ایالات متحده نیز در 21 سپتامبر (30 شهریور) برگزار خواهد شد.
قوی‌تر شدن دلار آمریکا، که به دلیل داده‌های مثبت صنعت خدمات ایالات متحده حدود 0.5 درصد افزایش داشته است، بهای نفت را تحت فشار قرار می دهد. بهای نفت بر اساس دلار آمریکا محاسبه می شود، بنابراین دلارِ قوی تر، این کالا را برای دارندگان ارزهای دیگر گران تر می کند.

پربیننده ترین خبرها