گوترش: توقف درگیری‌ها در مجاورت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین الزامی است

گوترش: توقف درگیری‌ها در مجاورت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین الزامی است
چهارشنبه 16 شهريور 1401 - 09:31

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از روسیه و اوکراین خواست تا پیرامون غیرنظامی‌سازی اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین که تحت کنترل مسکو است، به توافق برسند.

العالم_اروپا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت این سازمان بر ضرورت توقف درگیری‌ها در مجاورت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین تاکید کرد.
بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا طی هفته‌های اخیر تحت بمباران‌های مداوم بوده که این امر نگرانی‌ها درباره وقوع یک فاجعه اتمی را برانگیخته است.
گوترش ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از این شرایط هشدار داد که هر گونه آسیبی به زاپوریژیا یا هر تاسیسات هسته‌ای دیگری در اوکراین می‌تواند به یک فاجعه بزرگ منجر شود.
دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت: «همه اقدامات لازم برای اجتناب از چنین سناریویی باید انجام شود. عقل سلیم و تفکر همکاری باید راهنمای ما در این مسیر باشد. هر کنشی که صحت و امنیت این نیروگاه را به خطر بیندازد، غیرقابل قبول است.»
ساعاتی پیش از این اظهارات، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی از خسارات وارد شده به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا خواستار توافق همه طرف‌ها در مورد ایجاد یک منطقه امن در اطراف این نیروگاه شد.
این گزارش تاکید می‌کند که برای حفظ ایمنی و پرهیز از خسارت‌های بیشتر، امنیت کارکنان و تداوم کار نیروگاه بر اساس معیارهای ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای، گلوله‌باران این تاسیسات باید فورا متوقف شود».
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای استقبال کرد و گفت که این گزارش به فشار وارد شده بر کارکنان نیروگاه زاپوریژیا و همچنین اشغال‌گری روسیه اشاره صریحی دارد.
اما روسیه از این گزارش ابراز تاسف کرد و گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص نکرده عامل بمباران نیروگاه زاپوریژیا کدام طرف است.
واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در آن حضور داشت، گفت: «ما از گزارش شما متاسفیم... عامل این بمباران‌ها به طور مستقیم اسم برده نشده. ما موضع شما را به عنوان یک نهاد بین‌المللی درک نمی‌کنیم، اما در شرایط کنونی بسیار اهمیت دارد که به طور مستقیم اسم ببرید.»
روسیه نیروهای اوکراینی را عامل بمباران نیروگاه زاپوریژیا معرفی می‌کند.

پربیننده ترین خبرها