سازمان ملل: برای جلوگیری از قحطی در سومالی دست‌کم یک میلیارد دلار مورد نیاز است

سازمان ملل: برای جلوگیری از قحطی در سومالی دست‌کم یک میلیارد دلار مورد نیاز است
چهارشنبه 16 شهريور 1401 - 10:30

«مارتین گریفیتس» رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل گفت که برای جلوگیری از بروز قحطی در سومالی در ماه‌های آتی به دست‌کم یک میلیارد دلار نیاز فوری وجود خواهد داشت.

العالم_آفریقا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، منطقه شاخ آفریقا برای نخستین بار در بیش از نیم قرن اخیر شاهد چهار فصل بارانی ناموفق بوده که حیات حدود 20 میلیون نفر را به خطر انداخته است. در همین راستا، رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل پیش‌بینی کرد که برای جلوگیری از بروز قحطی در سومالی در ماه‌های آتی و اوایل سال آینده، زمانی که انتظار می‌رود دو فصل خشکسالی تاریخی دیگر حاکم شود، به دست‌کم یک میلیارد دلار نیاز فوری وجود خواهد داشت.

مارتین گریفیتس در یک نشست ویدیویی از موگادیشو - پایتخت سومالی - گفت که گزارش جدیدی از یک هیئت معتبر متشکل از کارشناسان مستقل می گوید در سومالی بین اکتبر و دسامبر قحطی رخ خواهد داد «اگر ما موفق به جلوگیری از آن نشویم همانطور که در سال های 2016 و 2017 اتفاق افتاد.»

معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه به خبرنگاران گفت که بیش از یک میلیارد دلار بودجه جدید علاوه بر درخواست سازمان ملل برای دریافت حدود 1.4 میلیارد دلار مورد نیاز است.

شبکه سیستم‌های هشدار زودهنگام قحطی که توسط USAID ایجاد شده است، در گزارشی گفته است که پیش‌بینی می‌شود قحطی اواخر امسال در سه ناحیه در منطقه خلیج جنوب شرقی سومالی، از جمله Baidoa بدون کمک‌های بشردوستانه فوری رخ دهد.

بر اساس تحلیل اخیر طبقه‌بندی مرحله امنیت غذایی یکپارچه یا IPC که توسط شبکه سیستم‌های هشدار زودهنگام قحطی برای توصیف شدت قحطی از آن استفاده می‌شود، تا ۷.۱ میلیون نفر در سراسر سومالی برای درمان و پیشگیری از سوء تغذیه حاد و کاهش تعداد مرگ‌های ناشی از گرسنگی و ناامنی غذایی به کمک فوری نیاز دارند.

گریفیتس گفت که هواشناسان احتمال پنجمین فصل بارانی ناموفق را از اکتبر تا دسامبر پیش‌بینی کرده‌اند و ششمین فصل بارانی ناموفق از ژانویه تا مارس سال آینده نیز محتمل است.

او افزود: «این اتفاق پیشتر در سومالی رخ نداده بود. این وضع بی سابقه است.»

گریفیتس خاطرنشان کرد اتیوپی و کنیا نیز احتمالاً با چنین معضلی مواجه خواهند شد.

معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت که برنامه جهانی غذای سازمان ملل به تازگی به 5.3 میلیون سومالیایی کمک کرده است که «خیلی زیاد است، اما اگر قحطی از راه برسد، شرایط بدتر خواهد شد.» وی ادامه داد 98 درصد این کمک ها از طریق توزیع نقدی از طریق تلفن انجام می شود.

اما هزاران نفر کمکی دریافت نمی‌کنند و خانواده‌های گرسنه در سومالی روزها یا هفته‌ها در زمین‌های خشک شده در جستجوی کمک سرگردان بوده‌اند.

گریفیتس متذکر شد یک چالش بزرگ، رساندن کمک به مردم پیش از نقل مکان از خانه هایشان است تا از آوارگی گسترده جلوگیری شود.

بسیاری از سومالیایی ها دامپروری می کنند که برای بقای آنها کلیدی است، اما او گفت که سه میلیون حیوان به دلیل کمبود باران مرده یا سلاخی شده اند.

پربیننده ترین خبرها