اردوغان: بحران انرژی در اروپا، نتیجه طبیعی اقداماتش است

اردوغان: بحران انرژی در اروپا، نتیجه طبیعی اقداماتش است
چهارشنبه 16 شهريور 1401 - 12:15

رجب طیب اردوغان با بیان اینکه روسیه برای تلافی تحریم‌های غرب، در حال قطع صادرات گاز به اروپا است، گفت: اروپا دارد نتیجه اقداماتش را می‌بیند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آنکه روسیه اعلام کرد خط لوله انتقال گاز اصلی به اروپا را فعال نمی‌کند، اروپایی‌ها بیش از پیش نگران مواجهه با یک زمستان تاریک شده‌اند.

با آغاز حمله روسیه به اوکراین، مسکو خط لوله «نورداستریم۱» را به مدت نامعلومی در حالت تعلیق قرار داده و سه خط لوله اصلی دیگر به سمت غرب را هم یا کاهش داده و یا به کلی از کار انداخته است. همچنین محموله‌های نفتی روسیه به سمت شرق تغییر جهت داده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه گفت: «حقیقت این است که اروپا دارد نتیجه اقداماتش را می‌بیند» و افزود، تحریم‌ها باعث شد تا پوتین از محموله‌های انرژی برای انتقام استفاده کند.

او گفت: پوتین از تمامی ابزارها و سلاح‌های خود استفاده می‌کند و مهم‌ترین‌ آن‌ها، گاز طبیعی است. ما چنین چیزی نمی‌خواستیم، اما متاسفانه اروپا دارد به چنین وضعیتی دچار می‌شود.

اردوغان ادامه داد: فکر می‌کنم اروپا در زمستان پیش رو با مشکلاتی جدی مواجه خواهد بود. ما (ترکیه) چنین مشکلی نداریم.

ترکیه که از اعضای ناتو است، سعی کرده در روابطش با مسکو و کی‌یف حد وسط را نگه دارد. آنکارا از حمله روسیه انتقاد کرده و به اوکراین سلاح می‌دهد، اما در عین حال با تحریم‌های غرب علیه روسیه مخالفت کرده و به تجارت، گردشگری و سرمایه‌گذاری با روسیه ادامه می‌دهد.

ترکیه که از طریق دریای سیاه با اوکراین و روسیه مرز دارد، گفته است که پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه، اقتصاد آنکارا - که همین حالا هم وضعیت خوبی ندارد - را دچار مشکل خواهد کرد. دولت ترکیه اعلام کرده که تلاش‌هایش را بر میانجی‌گری میان مسکو و کی‌ِف متمرکز کرده است.

مسکو می‌گوید که غرب با تحریم مسکو، روند تعمیر تجهیزات انتقال گاز را با مشکل مواجه کرده و این باعث شده تا نورداستریم ۱ غیرفعال شود. اما اروپایی‌ها این ادعا را بی‌معنی خوانده و مسکو را به استفاده از انرژی به عنوان یک سلاح متهم می‌کنند؛ غرب می‌گوید مسکو دارد با این کار، تحریم‌های بین‌المللی علیه خود را تلافی می‌کند.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها