سرنوشت نامعلوم جلسات گفتگوی ملی عراق در غیاب جریان صدر

سرنوشت نامعلوم جلسات گفتگوی ملی عراق در غیاب جریان صدر
چهارشنبه 16 شهريور 1401 - 17:25

برخی از کارشناسان معتقدند جریان صدر در جلسات گفت‌ و گوی ملی عراق شرکت می کند اما برخی نیز معتقدند که در آن شرکت نمی کند، لذا سوال این است که در صورت عدم شرکت جریان صدر، سرنوشت این جلسات چه خواهد بود؟

العالم – نظرکده

کارشناسان معتقدند کشورهایی مانند عراق همیشه به گفت و گوی ملی نیاز دارند، زیرا جایگزین آن، جنگ، هرج و مرج و تخریب نهادهای دولتی است.

آنان گفتند که گفت و گوی ملی به نفع همه در عراق است، به ویژه برای کسانی که می گویند به منافع مردم و کشور عراق اهمیت می دهد.

پژوهشگران تاکید دارند گفت ‌و گوی ملی عراق نیازمند جریان صدر است به این دلیل که این جریان بخشی اساسی از سیاست عراق است پس باید در آن حضور داشته باشد چرا که در غیر این صورت، گفت و گو، بی نتیجه خواهد ماند.

آنان ادامه دادند که عدم حضور هر یک از طرفین منازعات سیاسی عراق بر اوضاع این کشور تأثیرگذار است پس نبود جریان صدر در گفت و گو باعث بی نتیجه ماندن آن خواهد شد.

پژوهشگران گفتند که مداخله بین‌المللی مانند دخالت های جین بلاسخارت، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد و النا رومانسکی سفیر آمریکا در عراق از مهمترین علل شکست تلاش ها برای تحقق توافق میان گروههای سیاسی عراقی بوده است.

در این میان سیاستمداران عراقی موافقت دادگاه عالی فدرال عراق با درخواست جریان صدر برای انحلال پارلمان این کشور و شرکت جریان در جلسات گفت وگوی ملی را بعید می دانند چرا که این جریان در دو جلسه قبلی شرکت نکرد پس در جلسات آتی نیز شرکت نخواهد کرد.

آنان گفتند که مقتدا صدر مخالف گفت وگو با سیاستمداران فعلی عراق است و چندین بار این نظر را بیان کرده است، بنابراین در جلسات گفت وگو با آنها شرکت نمی کند.

سیاستمداران عراقی با اشاره به کناره گیری صدر از فعالیت های سیاسی گفتند که البته این امید وجود دارد که در آینده بتوان با این جریان گفت و گو کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها