ناخرسندی وزارت خارجه آمریکا از اظهارت «اردوغان» علیه یونان

ناخرسندی وزارت خارجه آمریکا از اظهارت «اردوغان» علیه یونان
چهارشنبه 16 شهريور 1401 - 17:35

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تهدیدهای اخیر رئیس‌ جمهور ترکیه علیه یونان را «غیر مفید» خواند.

العالم - امریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تهدیدهای اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه علیه یونان را «غیر مفید» خواند.

به گزارش روزنامه «اکاثیمرینی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در این باره اظهار داشت که بر حاکمیت یونان بر جزایر دریای اژه تردیدی وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره مستقیم به اردوغان گفت: «در برهه‌ای که روسیه دوباره به یک کشور مستقل اروپایی حمله کرده، اظهاراتی که می‌تواند باعث افزایش تنش بین متحدان ناتو شود، مفید نیست.»

این دیپلمات آمریکایی افزود: «حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باید مورد احترام قرار گیرد. ایالات متحده به تشویق متحدان خود در ناتو برای همکاری در حفظ صلح و امنیت در منطقه و حل و فصل اختلافات از طریق دیپلماتیک ادامه می‌دهد.»

«کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه نیز روز سه‌شنبه پیش از دیدار با «نیکوس دندیاس» همتای یونانی خود به ترکیه بابت تهدید‌های تازه علیه آتن هشدار داد. کولونا در نشست خبری در پاسخ به سئوالی درباره پیام‌هایی ارسالی به ترکیه گفت: «فرانسه همیشه در همبستگی با حاکمیت یونان است و این رویکرد هرگز تغییر نخواهد کرد.» (جزئیات بیشتر)

رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه درباره مزاحمت یونان برای جنگنده‌های ترکیه گفت:« حساسیت ما ادامه دارد و یونان از این موضوع آگاه است. اردوغان پیش از آغاز سفر به سه کشور حوزه بالکان گفت: «در مورد قفل رادار، حساسیت ما با قاطعیت ادامه دارد. یونان از این موضوع آگاه است.»

اردوغان مجدداً با هشدار به یونان گفت: «می توانیم ناگهانی یک شبه به آنجا بیاییم.»

یونان و ترکیه در طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله انرژی، مهاجرت و ادعای ارضی مشکل دارند. در زمینه مهاجرتی، یونان اعلام کرده که درحال گسترش حصار سیمانی و سیم خاردار در امتداد مرز شمالی خود با ترکیه است تا بدین طریق از ورود مهاجران به این کشور جلوگیری کند.

«تاکیس تئودوریکاکوس» وزیر حفاظت از شهروندان یونان در جریان بازدید از منطقه «اوروس» گذرگاه معروف مورد استفاده مهاجران گفت که ۱۴۰ کیلومتر دیگر به این حصار ۴۰ کیلومتری اضافه خواهد شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها