افزایش بهای نفت به دلیل تشدید نگرانی درباره عرضه مطلوب

افزایش بهای نفت به دلیل تشدید نگرانی درباره عرضه مطلوب
پنج‌شنبه 17 شهريور 1401 - 10:33

طلای سیاه صبح امروز بخشی از افت بهای روز گذشته خود را جبران کرد.

العالم - جهان

به نقل از رویترز، بهای نفت صبح روز پنجشنبه نزدیک به یک دلار در هر بشکه افزایش یافت زیرا بن بست انرژی بین کشورهای اروپایی و روسیه ذهن سرمایه گذاران را بر روی میزان کاهش عرضه سوخت متمرکز کرده است.
صبح امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 91 سنت یا 1 درصد افزایش به 88 دلار و 91 سنت رسید. بهای برنت روز گذشته به کمترین سطح از اوایل فوریه سال جاری رسیده بود. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با 95 سنت یا 1.2 درصد افزایش، 82 دلار و 89 سنت معامله شد.
تهدید روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر توقف صادرات نفت و گاز این کشور در صورت اعمال محدودیت‌های سقف قیمت توسط خریداران اروپایی، یکی از مهمترین دلایل افزایش بهای نفت در ساعات اخیر است.
اما اتحادیه اروپا تنها ساعاتی پس از آن پیشنهاد کرد که برای بهای گاز روسیه سقف تعیین کند، موضوعی که خطر سهمیه بندی در برخی از ثروتمندترین کشورهای جهان در زمستان امسال را در صورت عملی شدن تهدید مسکو، افزایش می دهد. گازپروم روسیه در حال حاضر جریان از خط لوله نورد استریم 1 را متوقف کرده و درصد قابل توجهی از عرضه به اروپا را قطع کرده است.
تحلیلگران هایتونگ فیوچرز در یادداشتی متذکر شدند که روند قیمت نفت توسط «عوامل خارجی مختلف مانند جنگ انرژی بین کشورهای غربی و روسیه» شکل می گیرد.
آنها خاطرنشان کردند که تأثیر بالقوه هرگونه توافق یا بازگرداندن توافق بین غرب و ایران در خصوص برنامه هسته ای تهران نیز قابل توجه خواهد بود. این توافق می تواند تحریم‌های صادرات نفت ایران را لغو کند.
روزنامه تلگراف نیز اوایل امروز گزارش داد در واکنش به افزایش بهای انرژی، نخست وزیر جدید انگلستان، لیز تراس، روز پنجشنبه ممنوعیت بهره برداری نفتی این کشور با استفاده از روش «فرکینگ» را لغو خواهد کرد و به دنبال استفاده بیشتر از ذخایر خود در دریای شمال خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها