المانیتور: امیدها به توافق با ایران پیش از انتخابات میان دوره ای آمریکا کمرنگ شده است

المانیتور: امیدها به توافق با ایران پیش از انتخابات میان دوره ای آمریکا کمرنگ شده است
پنج‌شنبه 17 شهريور 1401 - 11:48

وب‌سایت المانیتور در مطلبی به چشم‌انداز حصول توافق میان ایران و کشورهای غربی درباره توافق هسته‌ای پرداخت.

العالم - ایران

وب‌سایت المانیتور در مطلبی نوشت: توافق هسته ای ایران محکوم به فنا نیست، اما انتظارات برای دستیابی به توافق پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر آمریکا کم شده است.

یک منبع بلندپایه اروپایی در این هفته گفت که توافقی پیش از انتخابات اتفاق نخواهد افتاد. وی مدعی شد «به دلیل آخرین پاسخ ایران، هیچ بازگشتی به [برنامه جامع اقدام مشترک] پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای وجود ندارد» و افزود که هر چه انتظار طولانی‌تر باشد، حصول توافق با مخاطرات بیشتری مواجه خواهد شد.

اروپایی ها ممکن است به دنبال حفظ فشار بر ایران باشند، در حالی که واشینگتن ممکن است تمایل بیشتری به صبر داشته باشد، به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات در ایالات متحده و سرزمین‌های اشغالی.

مشکلات کنونی برای ایران شامل درخواست این کشور از آژانس بین المللی انرژی اتمی، ناظر هسته ای سازمان ملل، درباره پایان یافتن تحقیقاتش در مورد سایت های هسته ای اعلام نشده ایران است. تهران همچنین به دنبال تضمین های اقتصادی است که از دوران ریاست جمهوری بایدن طولانی‌تر هستند.

اما هنری روم، معاون تحقیقات گروه اوراسیا در این خصوص می گوید: علیرغم ناکامی اخیر در مذاکرات، هم ایالات متحده و هم ایران علاقه زیادی به زنده نگه داشتن چشم انداز یک توافق دارند.

روم می‌افزاید: «هر دو طرف اکراه دارند که اعلام کنند رویکرد 18 ماه گذشته شکست خورده است. بنابراین ما یک دوره برزخی را پشت سر می گذاریم، جایی که هیچ یک از طرفین قاطعانه به سمت خط پایان حرکت نمی کند، اما هیچ یک هم نمی خواهد آن را خاتمه‌یافته تلقی کند.»

سوزان دی ماجیو، یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، با این برداشت موافق است که در صورت به بن‌بست رسیدن مذاکرات، هیچ یک از طرفین به شکست خود اعتراف نمی‌کند.

دی ماجیو می گوید: «اگر دیپلماسی خلاق نتواند شتاب تازه ای را آغاز کند، یک دوره توقف موقت محتمل است. برجام هر اندازه هم که مخاطره آمیز باشد، تنها مبنایی است که به راحتی برای مذاکره با تهران در دسترس است. تصور آغاز کار جدیدی از صفر در محیط ژئوپلیتیک امروزی دشوار است.»

- تاریخ‌های مهم و اثرگذار:
12 سپتامبر (21 شهریور) - هفته آینده آژانس بین المللی انرژی اتمی نشست فصلی شورای حکام خود را در وین برگزار خواهد کرد. با توجه به ماهیت حساس مذاکرات، انتظار نمی رود که هیئت مدیره ایران را به دلیل عدم همکاری با بازرسان، مانند ماه ژوئن، محکوم کند.
19 سپتامبر (28 شهریور) - رهبران جهان از جمله بایدن، لاپید و به احتمال زیاد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در آن هفته برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به شهر نیویورک خواهند رفت. دولت آمریکا با فشار جمهوری خواهان برای رد روادید ابراهیم رئیسی مواجه شده است، اما نشان داده است که روادید را مطابق با تعهدات خود در سازمان ملل اعطا خواهد کرد.
1 نوامبر (10 آبان) - رژیم صهیونیستی پنجمین انتخابات خود را در کمتر از سه سال برگزار خواهد کرد. کنار گذاشتن توافق هسته‌ای می‌تواند باعث تقویت نامزدی لاپید شود زیرا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین، در مسائلی چون ایران در قیاس با لاپید موضعی افراطی‌تر و راستگرایانه‌تر دارد.
8 نوامبر (17 آبان) - نارضایتی کنگره از توافق احتمالی در آستانه انتخابات میان دوره ای مهم افزایش یافته است. قانونگذاران ایالات متحده تا حد زیادی در جلوگیری از احیای این توافق ناتوان هستند، اما طبق قانون سال 2015 هنوز هم می توانند مخالفت خود را اعلام کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها