هم‌افزایی رژیم‌صهیونیستی و مدیرکل آژانس برای جلوگیری از توافق

هم‌افزایی رژیم‌صهیونیستی و مدیرکل آژانس برای جلوگیری از توافق
پنج‌شنبه 17 شهريور 1401 - 12:16

استفاده آژانس از ادبیات دو پهلو و جهت‌دار و بیان موضوعاتی که کاملاً خارج از وظایف قانونی این نهاد است، این فرضیه را تقویت می‌کند که هدف مدیرکل آژانس از ارائه چنین گزارشی صرفاً ضربه زدن به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و همچنین وارد کردن فشار به ایران برای دست کشیدن از مطالبات قانونی‌اش است

العالم - ایران / سیاسی

در حالی که رژیم صهیونیستی با پیگیری برنامه سیاسی و رسانه‌ای گسترده، تلاش همه جانبه‌ای را برای ایجاد مانع در مسیر به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها در دستور کار دارد، «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار مجدد گزارش‌های جهت‌دار نقش مکمل خود در این فضا را به خوبی پیگیری می‌کند.

«دیوید بارنئا»، رئیس موساد روز دوشنبه هفته جاری به واشینگتن رفت تا مقامات آمریکایی را برای اتخاذ مواضع قوی‌تری علیه تهران متقاعد کند.

سفر رئیس موساد در پی دیدار اخیر «بنی گانتس»، وزیر دفاع و همچنین «ایال هولاتا»، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی از آمریکا صورت گرفته است.

انجام این سفر که طی آن بارنئا با مقامات ارشد دولت بایدن از جمله مقامات کاخ سفید، سیا، رئیس ستاد مشترک ارتش، پنتاگون و وزارت خارجه و سایر نهادهای امنیتی دیدار کرد در شرایطی است که به گفته مقامات غربی نزدیک به مذاکرات رفع تحریم‌ها، در حال حاضر شاهد شکل گیری امیدوارانه‌ترین شرایط برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هستیم. در چنین شرایطی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در تازه‌ترین گزارش فصلی خود با ادبیاتی تعجب آوراعلام کرده که "در موقعیتی نیست که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است." ️استفاده از این ادبیات دو پهلو که بیانگر موضوعاتی است که کاملاً خارج از وظایف قانونی آژانس است، این فرضیه را تقویت می‌کند که هدف مدیرکل آژانس از ارائه چنین گزارشی صرفاً ضربه زدن به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و همچنین وارد کردن فشار به ایران برای دست کشیدن از مطالبات قانونی‌اش است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار این گزارش بار دیگر رفتار کاملاً سیاسی و جهت دار خود را در معرض نگاه همگان قرار داد چراکه آژانس بر اساس وظایف قانونی خود اساساً نباید به فرآیند دستیابی به تضمین در مورد ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای کشورها ورود کند.

وظیفه قانونی آژانس به عنوان نهادی فنی و حقوقی اعلام تضمین در خصوص ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای کشورها نبوده صرفاً باید بر اساس مستندات قابل دفاع، وجود انحراف در برنامه هسته‌ای کشورها را اثبات کند.

اختیارات وسیعی که آژانس بر اساس معاهده پادمان برای نظارت بر فعالیت هسته‌ای کشورها در اختیار دارد، صرفاً برای اثبات انحراف در برنامه اتمی کشورها تعریف شده و نه تضمین صلح آمیز بودن آن.

ابزارها و اختیارات قانونی آژانس طی سال‌های گذشته به صورت بی‌سابقه‌ای برای نظارت بر برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران به‌کار گرفته شده و در این مسیر هیچ‌گاه آژانس نتوانسته مستنداتی ارائه کند که نشان دهنده وجود انحراف در برنامه هسته‌ای ایران باشد.

علی‌رغم همکاری های گسترده ایران با و ارائه دسترسی‌هایی که بخش مهمی از آن داوطلبانه بوده است مدیرکل آژانس با رویکردی کاملاً سیاسی در آخرین گزارش فصلی خود اعلام کرده؛"ایران هنوز پاسخ‌های معتبری درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت‎شده در ۳ سایت اعلام‌نشده که به نظر می‌رسد عمدتاً قدیمی هستند و آژانس سال‌هاست در حال بررسی آنهاست، ارائه نکرده است."

رفتارهای سیاسی از این دست که مسبوق به سابقه نیز هستند ضمن آن که اعتبار آژانس را به عنوان نهادی بین‌المللی زیر سئوال برده است، تأیید کننده حقانیت ایران در زمینه ضرورت بسته شدن موضوعات پادمانی قبل از انجام هرگونه اقدامی از سوی ایران است.

مدیر کل آژانس طی سال‌های اخیر با انتشار گزارش‌های مغرضانه و جهت‌دار به کرات نشان داده که قابل اعتماد نیست و صرفاً در تلاش است با استفاده از شرایط ایجاد شده، حتی به قیمت زائل شدن حیثیت آژانس، خود را به بلوک‌های قدرت در جهان نزدیک کند و مسیر تحقق جاه طلبی‌های پایان ناپذیرش را هموار سازد.

اگر اقدامات مغرضانه مدیرکل آژانس تنها دلیل پافشاری ایران برای حل مسائل پادمانی قبل از آغاز اقدامات کشورمان باشد باید از نظر رعایت اصول عقلی و دفاع از منافع ملی آن را کاملاً جدی دانست و برای رفع این مانع ایستادگی کرد.

نورنیوز

پربیننده ترین خبرها