نماینده ایران در آژانس: سه ادعای پادمانی غیر مهم آژانس مربوط به حدود دو دهه قبل است

نماینده ایران در آژانس: سه ادعای پادمانی غیر مهم آژانس مربوط به حدود دو دهه قبل است
پنج‌شنبه 17 شهريور 1401 - 14:59

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس در واکنش به گزارش جدید گروسی گفت: سه ادعای پادمانی غیرمهم آژانس مربوط به حدود دو دهه قبل است و ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده‌ای را با این سازمان و با هدف حل و فصل آنها داشته است.

العالم - ایران - اروپا

«محسن نذیری اصل» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی انتشار گزارش جدید رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد اجرای موافقتنامه پادمان در جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در گزارش جدید که در حقیقت بروزرسانی آژانس در مورد موضوعات باقیمانده پادمانی است، مدیرکل اعلام کرده که موضوعات باقی مانده هنوز بسته نشده‌ است.

گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز منتشر شد. مدیرکل آژانس در گزارش جدید ضمن تکرار ادعاها درباره «مسائل باقیمانده»، اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در حال حاضر بیش از ۱۹ برابر محدوده تعیین شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

نماینده ایران در آژانس با بیان این‌که رویکرد جمهوری اسلامی ایران همواره بر همکاری و تعامل با آژانس مبتنی بوده است، افزود: از طرف مقابل نیز انتظار می‌رود تا بی توجه به فشارهای سیاسی و سؤالات برآمده از شیطنت آفرینی طرف‌های ثالث، که خود عضو هیچگونه سازوکار پادمانی آژانس نیستند و میزبان ده‌ها کلاهک هسته‌ای هستند، به وظیفه ذاتی خود بپردازد.

نذیری اصل با اشاره به اینکه موضوعات پادمانی بین ایران و آژانس طی قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۱۵ بسته شده، خاطرنشان کرد: سه ادعای پادمانی غیر مهم آژانس نیز مربوط به حدود دو دهه قبل است که با این حال، ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده‌ای را با آژانس و با هدف حل و فصل آنها به عمل آورده است.

گفتنی است مدیرکل آژانس در گزارش خود مدعی شده است که «ایران هنوز پاسخ‌های معتبری درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده که به نظر می‌رسد عمدتا قدیمی هستند و آژانس سال‌هاست در حال بررسی آن‌هاست، ارائه نکرده است». مدیرکل به طور فزاینده در این خصوص که ایران در دوره گزارش شده، درباره مسائل پادمانی باقیمانده با آژانس تعامل نکرده و بنابراین پیشرفتی در جهات حل و فصل این مسائل ایجاد نشده، نگران است.

* آژانس باید استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای‌گری خود را حفظ کند

نماینده ایران در آژانس همچنین ضمن تأکید بر اینکه آژانس باید استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای‌گری خود را حفظ کند، افزود: اعضای آژانس نیز باید از اعمال فشار بر این سازمان و تلاش برای استفاده ابزاری از آن در جهت مقاصد سیاسی خود، به طور جدی پرهیز کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین درخصوص گزارش اجرای برجام نیز اظهار داشت: گزارش آژانس نیز در این خصوص، یکسویه و جانبدارانه است. مدیرکل به جای قدردانی از حسن نیت ایران در اجرای موقت پروتکل الحاقی در قالب برجام و اجرای داوطلبانه آن از سوی کشورمان برای بیش از یک سال بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، آن را به عنوان یک مطالبه از سوی آژانس مطرح و برجسته کرده است.

پیش از این نیز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی به این گزارش واکنش نشان داد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به گزارش مدیرکل آژانس گفت: برقراری مجدد نظام راستی آزمایی پیشین مستلزم عمل طرف‌های برجامی به تعهدات خود است و نباید از ایران انتظار داشته باشند وقتی به تعهداتشان ‌عمل نکرده و تحریم‌ها ادامه دارد، ایران پذیرای نظارت‌های فراپادمانی باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها