وزارت خارجه سوئیس سفیر چین را احضار کرد

وزارت خارجه سوئیس سفیر چین را احضار کرد
پنج‌شنبه 17 شهريور 1401 - 15:01

وزارت خارجه سوئیس اعلام کرد که سفیر چین را برای ابلاغ اعتراض و ابراز نگرانی خود درباره وضعیت حقوق بشری در منطقه «سین‌کیانگ» احضار کرده است.

العالم - آسیا

در ادامه سیاست فشار کشورهای غربی به دولت‌های غیرهمسو با خود از طریق سوءاستفاده از مفاهیم حقوق بشری، این بار سفیر چین در سوئیس احضار شد.

وزارت خارجه سوئیس امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که سفیر چین را برای ابلاغ اعتراض و ابراز نگرانی خود درباره وضعیت حقوق بشری در منطقه «سین‌کیانگ» احضار کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «سوئیس باور دارد که بهترین راه برای حفظ منافع و حقوق بنیادین خود، انجام دادن گفتگویی جدی و سازنده با پکن است».

وزارت خارجه سوئیس با اشاره به گزارش هفته قبل بازرس حقوق بشر سازمان ملل درباره بازداشت خودسرانه ساکنان سین‌کیانگ توسط دولت چین، تاکید کرد که چنین اقداماتی به مثابه جنایت علیه بشریت است.

طبق این گزارش، وزارت خارجه چین با تکذیب گزارش سازمان ملل، تاکید کرده چنین اتهام‌زنی‌هایی «کاملا غیرقانونی و بی‌اساس» هستند.

به نوشته رویترز، سفارت چین در بِرن هنوز به سوالات درباره احضار سفیر این کشور به وزارت خارجه سوئیس پاسخ نداده است.

دولت سوئیس علی‌رغم اعتراضات گاه و بی‌گاه نسبت به وضعیت منطقه سین‌کیانگ، اما اهمیت چندانی برای اجرای تحریم‌های متحدان غربی‌اش علیه چین به بهانه‌های حقوق بشری قائل نیست زیرا روابط تجاری مهمی با پکن دارد.

رویترز نوشت: «در سال ۱۹۵۰، سوئیس یکی از اولین کشورهای غربی بود که نظام کمونیست چین را به‌رسمیت شناخت. از سال ۲۰۱۰ نیز چین بزرگترین شریک تجاری سوئیس در آسیا و سومین شریک تجاری بزرگ برن بعد از اتحادیه اروپا و آمریکا است».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها