بلینکن: توافق با ایران باید پیشبرد امنیت ملی آمریکا را در پی داشته باشد

بلینکن: توافق با ایران باید پیشبرد امنیت ملی آمریکا را در پی داشته باشد
جمعه 18 شهريور 1401 - 18:46

وزیر امور خارجه آمریکا گفت توافق با ایران باید پیشبرد امنیت ملی کشورش را در پی داشته باشد و الزامات حداقلی واشنگتن را برآورده کند.

العالم - امریکا - اروپا

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در سفر به بروکسل گفت، توافق با ایران باید موجب پیشبرد منافع امنیت ملی کشورش شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بلینکن در نشست خبری با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم با ایران گفت: «در طول هفته‌های گذشته برخی شکاف‌ها را پر کردیم».

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: «ایران از برخی درخواست‌های خارج و غیرمرتبط با خود برجام کوتاه آمد، با این حال ما قرار نیست توافقی حاصل کنیم که الزامات حداقلی ما را برآورده نکند».

بلینکن درباره پاسخ ایران به پیشنهادات اخیر بروکسل برای حصول توافق گفت: «واشنگتن فقط در صورتی وارد توافق می‌شود که موجب پیشبرد امنیت ملی ما شود اما آنچه شاهد بودیه‌ایم به‌نظر می‌رسد که ما را به عقب ببرد و نه رو به جلو».

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه تا ۱۷ مردادماه در شهر وین برگزا شد. برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است. جمهوری اسلامی ایران و آمریکا چند بار با واسطه‌گری اتحادیه اروپا پاسخ‌های خود به متن اتحادیه اروپا را رد و بدل کرده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در نشست خبری روز جمعه با دبیرکل ناتو افزود، نیروهای اوکراینی توانسته‌اند «پیشرفتی واقعی» در میدان جنگ در برابر روسیه داشته باشند.

استولتنبرگ نیز گفت، با اینکه حملات روسیه در دونباس نتوانسته پیشرفتی داشته باشد، «جامعه جهانی باید برای تداوم حمایت از کی‌یف آماده باشد زیرا انتظار می‌رود که جنگ مدتی طولانی ادامه داشته باشد».



فارس

پربیننده ترین خبرها