اعتراض سوری های مقیم ترکیه به کشتار و نژادپرستی   

اعتراض سوری های مقیم ترکیه به کشتار و نژادپرستی   
جمعه 18 شهريور 1401 - 21:27

سوری ها در اعتراض به اقدامات مختلف ترک ها علیه خود، از نژادپرستی تا قتل های زنجیره ای، خواستار اعتصاب کارگران سوری در ترکیه، از جمله کارخانجات، و سایر مشاغل  پناهجویان شدند.

العالم - كشكول

فعالان شبکه‌های اجتماعی فراخوان‌های زیادی را برای اعتصاب از ابتدای هفته آینده از تاریخ 12/09/2022 تا 17/09/2022منتشر کرده و توضیح دادند که «چنین اعتصابی تأثیر بسیار بزرگی بر وضعیت کنونی پناهندگان سوری و آینده حضور آنها در ترکیه خواهد داشت.

آنها این اعتصاب را وسیله ای برای «توقف سریال چاقوکشی، تحقیر و نژادپرستی نسبت به پناهجویان سوری و ارجاع عوامل به دادگاهها... و برخورد رسمی با سوری ها (به عنوان یک پناهنده جنگی) و نه هر توصیف دیگری دانستند.

در پی این فراخوان‌های گسترده، کمیته موسوم به «کمیته مشترک سوریه و ترکیه» با عجله بیانیه‌ای فوری صادر کرد و این فراخوان‌های اعتصاب را «حرکاتی برای برهم زدن روابط میان مردم سوریه و ترکیه » تلقی کرد.

این کمیته افزود: " برخی با این فراخوان ها به دنبال تخریب روابط دو کشور دوست هستند " و " این کمیته مایل است به مردم سوریه در ترکیه اطمینان دهد که آنها نگران فراخوان های نژادپرستانه و تحریک آمیز نباشند."

این کمیته افزود: «رفتارهای فردی نادرست برخی افراد را نباید عمومیت داد و هر کس این کار را انجام دهد بدون توجه به ملیتش طبق قانون مجازات خواهد شد.

پناهندگان سوری در ترکیه از اقدامات نژادپرستانه علیه خود رنج می برند که به حد کشتن افراد رسیده است.برخی کارشناسان معتقدند وضعیت اقتصادی ترکیه و تورم شدید، افزایش بیکاری و سقوط ارز مهمترین دلایلی است که باعث تقویت لحن نژادپرستانه ترک ها علیه سوری ها شده و این باور را افزایش داده که سوری ها به دلیل دریافت دستمزد ارزان نسبت به ترک ها، بازار کار را در دست گرفته اند و همین باعث افزایش بیکاری شده است.

از سوی دیگر، نظام اردوغان و مخالفان ترکیه هر دو از موضوع پناهجویان سوری در ترکیه به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری برای اردوغان رئیس جمهور، و عدم وجود راه حلی برای پرونده پناهندگی سوریه درکشورهای همسایه وارتباط مستقیم این پرونده با پرونده راه حل سیاسی بحران سوریه وسرسختی آنکارا در این زمینه برای دستیابی به دستاوردهایی درداخل سوریه، به عنوان یک اهرم فشار سیاسی استفاده می کنند.

به گونه ای که مخالفان، اردوغان را به خاطر نادیده گرفتن تاکیدهای مکرر دولت سوریه مبنی بر آمادگی و تمایل به بازگشت همه پناهندگان سوری به کشور شان سرزنش می کنند .

اگرچه آنکارا به طور موقت بتواند جلوی تشدید امواج نژادپرستانه ترکیه را علیه مردم سوریه بگیرد، اما به دلایل زیادی که علاوه بر شرایط اقتصادی کنونی ترکیه به ریشه های تاریخی این نژادپرستی برمی گردد، نمی تواند به طور کامل جلوی آن را بگیرد.

اما آنکارا اخیراً از طریق میانجیگری روسیه به سمت بهبود روابط با دمشق حرکت کرده است به گونه ای که پایگاه اطلاعاتی فرانسوی Intelligence Online از نشست امنیتی سوریه و ترکیه در مسکو خبر داد که در آن سرلشکر علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی، با هاکان فیدان همتای ترک خود دیدار کرد. در حالی که هیچ منبع رسمی سوری-ترکی این دیدار را تایید یا تکذیب نکرد

صرف نظر از برگزاری یا عدم برگزاری این نشست، حل مشکل پناهندگان سوری در ترکیه (تعداد آنها بیش از 3.5 میلیون پناهجو تخمین زده می شود که در سراسر ایالت های مختلف ترکیه توزیع شده و حدود نیمی از آنها زیر 18 سال سن دارند)به تغییر استراتژیک و نه تاکتیک سیاست آنکارا درخصوص پرونده بحران سوریه نیاز دارد زیرا ادامه عدم تسلط دولت سوریه بر ادلب و همچنین مناطق غنی از نفت و گندم و ادامه حمایت از گروه های مسلح به ویژه النصره که گذرگاه‌های مرزی ترکیه را کنترل می‌کند، اجازه نخواهد داد بحران سوریه حل شود و آوارگان با عزت و احترام به کشورشان بازگردند.

پربیننده ترین خبرها