آمریکا و تشدید تنش ها علیه روسیه| آیا شاهد رویارویی مستقیم دو طرف خواهیم بود؟

آمریکا و تشدید تنش ها علیه روسیه| آیا شاهد رویارویی مستقیم دو طرف خواهیم بود؟
جمعه 18 شهريور 1401 - 22:12

در حالیکه جلسه پنج شنبه (دیروز) شورای امنیت سازمان ملل ، شاهد انتقاد روسیه از غربی ها بود که بزرگ ترین جنگ نیابتی را در تاریخ علیه روسیه به راه انداخته و تصمیم گرفته اند که تا آخرین نفس با نظامیان اوکراینی بجنگند، وزیر دفاع آمریکا با همتایان غربی خود در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان دیدار کرد.

العالمکشکول

وزیر دفاع آلمان ، "پیشرفت " میدانی ارتش اوکراین را به آنان تبریک گفت و موافقت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را برای ارسال سلاح های جدید برای اوکراین به ارزش 675 میلون دلار امریکا اعلام کرد.

غربی ها جنگ رسانه ای شدید را علیه روسیه به راه انداخته اند و تحریم های اقتصادی زیادی را به خاطر عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین اعمال کرده اند.

آمریکا اخیرا شایعات و ادعاهایی را منتشر کرده اند که مسکو پهبادهایی را از ایران خریده که البته ایران این مساله را تکذیب کرده و نیز شایعه هایی را درباره خرید راکت ها از کره شمالی منتشر شده که واشنگتن از این مساله هم علیه روسیه و هم علیه ایران بهره برداری می کند.

واشنگتن با اعمال فشار علیه تهران - که در مذاکرات هسته ای مقاومت و قاطعانه با نقض خط قرمزهای خود در هر گونه توافق احتمالی مخالفت کرده است – دیروز از این شایعات به عنوان بهانه ای برای اعمال تحریم های جدید علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شرکت های تحقیقاتی و توسعه و ساخت پهپادهای ایرانی استفاده کرد.

نگاهی به وضعیت روسیه نشان می دهد که طبق گفته وزیر دفاع آمریکا ، این کشور تلاش می کند تا اوکراین را به توپ های هویتزر 105 میلیمتری و سیستم های ضد زرهی و دیگر سیستم های ضد تانک و سامانه های راداری پیشرفته تجهیز کند و برای آموزش نیروهای اوکراینی تلاش کند تا توانایی های صنعاتی و دفاعی آنان را تقویت کند و پایگاه هایش را برای تامین نیازهای اوکراین در دراز مدت توسعه دهد.

اوکراین از هفته گذشته، ضد حمله ای را در جنوب اراضی خود به راه انداخته است و ارتش اوکراین پنج شنبه شب اعلام کرد که به سامانه های دفاعی روسیه به عمق 50 کیلومتری نفوذ کرده و بیش از 20 منطقه را بازپس گرفته است، اما مسکو تاکید کرد که سلاح هایی که کشورهای غربی در اختیار کی اف قرار می دهند، با طولانی شدن مدت زمان جنگ ، اثرش از بین می رود و ممکنست که شکست را به تاخیر بیاندازد ولی پیروزی را محقق نخواهد کرد.

پرواضح است که آمریکا اوضاع را به سمت متشنج شدن و تشدید درگیری ها در اوکراین به بالاترین حد ممکن سوق می دهد ، حتی اگر این مساله به وخامت اوضاع و وارد شدن خسارت های سنگین به ارتش اوکراین منجر شود و این اقدام با هدف وارد کردن حداکثر ضرر به روسیه صورت می گیرد.

آنکه متضرر می شود ، ملت اوکراین است و همچنین غربی ها که درصورت قطع گاز از سوی روسیه با بدترین وضعیت از زمان جنگ جهانی دوم روبرو خواهند شد.

بنابراین حتی اروپا نیز از حرض و طمع آمریکا که از آن به عنوان سوختی برای نبردهای سیاسی و اقتصادی خود بهره برداری می کند ، درامان نیست و بعید نیست که درصورت ادامه فشارهای امریکا به متحدانش برای ارتکاب حماقت درجهت تشدید تنش ها ، این تشدید تنش ها به رویارویی مسقیم بین غرب و روسیه منجر شود.

پربیننده ترین خبرها