به دنبال توقیف قایق های بدون سرنشین آمریکا از سوی ایران رخ داد؛

افشای برنامه جدید پنتاگون برای توسعه پهپادهای دریایی و هوش مصنوعی در خلیج فارس

افشای برنامه جدید پنتاگون برای توسعه پهپادهای دریایی و هوش مصنوعی در خلیج فارس
شنبه 19 شهريور 1401 - 08:57

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی برنامه جدید پنتاگون برای نظارت بر خلیج‌فارس و چالش‌های فراروی آن پرداخت که با توقیف اخیر قایق های بدون سرنشین نیروی دریایی آمریکا از سوی نیروهای ایرانی لو رفته است.

العالم - جهان
خبرگزاری فرانسه در مطلبی نوشت: توقیف اخیر قایق های بدون سرنشین نیروی دریایی ایالات متحده توسط ایران، از برنامه جدید پنتاگون برای توسعه شبکه های پهپادهای هوایی، سطحی و زیر آبی به منظور گشت زنی در مناطق بزرگ و تلفیق نظارت آنها با هوش مصنوعی پرده برداشت.
این برنامه که حدود یک سال از آغاز اجرای آن می گذرد، چندین کشتی سطحی بدون سرنشین یا USV را در آب های اطراف شبه جزیره عربستان به کار می گیرد و داده ها و تصاویر را جمع آوری می کند تا به مراکزی در خلیج فارس ارسال شود.
این برنامه بدون هیچ حادثه ای به پیش می رفت تا اینکه نیروهای ایرانی در دو حادثه، در روزهای 29 تا 30 اوت و 1 سپتامبر، سه فروند پهپاد دریایی هفت متری را توقیف کردند.
در اولین مورد، یک کشتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، قلابی را به یک پهپاد دریایی تجسسی در خلیج فارس متصل کرد و آن را در قالب «یدک‌کشی» به حرکت درآورد.
در مورد دوم، یک ناوشکن ایرانی دو فروند پهپاد دریایی را در دریای سرخ در اختیار گرفت.
بنا بر اعلام ایران، این پهپادهای دریایی در خطوط کشتیرانی بین‌المللی قرار داشتند و «برای جلوگیری از حوادث احتمالی» از مسیر خارج شدند.
این پهپادها توسط گروه ویژه 59 ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین اداره می شوند که سال گذشته برای ادغام سیستم های بدون سرنشین و هوش مصنوعی در عملیات خاورمیانه ایجاد شد.
پهپادهای هوابرد و زیردریایی به خوبی توسعه یافته و عملکردشان به اثبات رسیده است، اما تیم هاوکینز، فرمانده ناوگان پنجم، به خبرگزاری فرانسه گفت قایق های سطحی بدون سرنشین بسیار جدیدتر و در عین حال برای آینده ضروری هستند.
از آغاز سال گذشته، نیروی دریایی ایالات متحده و شرکای منطقه ای هم از پهپادهای دریایی کُندرو و هم از قایق های تندروی مجهز به باتری مانند Mantas T-12 در خلیج فارس استفاده کرده اند.
پهپادهای دریایی مجهز به پنل‌های خورشیدی و بادبان‌های بال‌شکل، حسگرها و دوربین‌های متعددی را حمل می‌کنند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا یک سال در دریا برای انتقال داده‌ها از طریق ماهواره فعال باشند.
تیم هاوکینز تنها به گفتن این نکته بسنده می کند که در خلیج فارس، این پهپادهای دریایی و قایق‌ها اطلاعاتی را برای «افزایش هوشیاری ما نسبت به دریاهای اطراف و تقویت موقعیت بازدارندگی منطقه‌ای ما» جمع‌آوری می‌کنند.
اما فعالیت های ایران احتمالاً هدف اصلی است.
ایران نیز در این منطقه گشت‌زنی می‌کند و طی سال‌های اخیر در چندین رویارویی پرتنش، کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا را تعقیب و یا توقیف کرده است.

پربیننده ترین خبرها