نتایج نظرسنجی جدید در آمریکا؛ حمایت از بازگشت به برجام و افزایش حامیان پذیرش ایران هسته ای

نتایج نظرسنجی جدید در آمریکا؛ حمایت از بازگشت به برجام و افزایش حامیان پذیرش ایران هسته ای
شنبه 19 شهريور 1401 - 11:17

یافته های جدیدترین نظرسنجی افکار عمومی آمریکا نشان می دهد که بیشتر پاسخ دهندگان موافق بازگشت این کشور به برجام بوده و در عین حال میزان پذیرش نظامی شدن برنامه هسته ای ایران در میان مردم این کشور بیشتر شده است

العالم - امریکا - ایران

تارنمای اندیشکده آمریکایی "شورای امور جهانی شیکاگو" دیروز (۱۸ شهریور) با انتشار نتایج یک نظرسنجی خبر داد که بیشتر آمریکائیها از بازگشت کشورشان به توافق هسته ای حمایت می کنند.

۵۹ درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی این موسسه مستقل غیرحزبی با بازگشت آمریکا به برجام موافقند که در این میان ۴۱ درصد جمهوریخواهان، ۷۳ درصد دموکرات ها و ۶۱ درصد مستقلین چنین موضوعی را تائید می کنند.

از سوی دیگر، ۳۶ درصد مجموع پاسخ دهندگان با ادامه وضع فعلی یعنی خروج آمریکا از برجام و ادامه تحریم های اقتصادی حتی اگر به ساخت سلاح هسته ای به دست ایران در چند ماه منجر شود، موافقت کرده اند. جزئیات پاسخ به این سوال نشان می دهد که اکثریت ۵۳ درصدی جمهوریخواه در کنار ۲۴ درصد دموکرات ها و ۳۶ درصد مستقلین با این گزینه موافقند.

واکنش آمریکائیها درصورت عزم ایران برای ساخت سلاح هسته ای نیز در یافته های این نظرسنجی به چشم می خورد.

۷۹ درصد کل پاسخ دهندگان از تشدید تحریمها، ۶۶ درصد از بازگشت به برجام، ۶۴ درصد از حمله سایبری علیه سامانه های رایانه ای ایران، ۴۶ درصد از حمله هوایی به اماکن هسته ای ایران، ۳۸ درصد از اعزام نیرو برای انهدام اماکن هسته ای ایران و ۲۳ درصد نیز از پذیرش دستیابی ایران به سلاح هسته ای حمایت کردند.

یکی دیگر از پرسش های این نظرسنجی میزان پذیرش ایران دارای سلاح هسته ای در کنار کشورهایی همچون روسیه و چین را از جامعه آمریکا جویا می شود.

هم اکنون ۵۰ درصد داوطلبان این نظرسنجی تا حدی (۴۰ درصد) یا به شدت (۱۰ درصد) با این گزاره موافقند که در مقایسه با نتایج نظرسنجی مشابه در سال ۲۰۲۰ حدود ۶ درصد افزایش یافته است.

حتی در میان جمهوریخواهان نیز افزایش پذیرش نظامی شدن برنامه هسته ای ایران ملموس بوده و از ۳۶ درصد سال ۲۰۲۰ به ۴۲ درصد رشد کرده است.


طیف مستقلین بیشترین رشد را در پذیرش نظامی شدن برنامه هسته ای ایران نشان می دهد که از ۴۴ درصد سال ۲۰۲۰ به ۵۴ درصد افزایش یافته است.

این نظرسنجی از ۱۵ ژوئیه تا ۱ اوت ۲۰۲۲ (۲۴ تیر تا ۱۰ مرداد) و از میان ۳ هزار و ۱۶ داوطلب از ۵۰ ایالت آمریکا انجام شده و حاشیه خطای آن ۱.۸ درصد است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها