هشدار مجلس نمایندگان یمن به سازمان ملل متحد؛

به دزدی دریایی ائتلاف متجاوز سعودی پایان دهید

به دزدی دریایی ائتلاف متجاوز سعودی پایان دهید
يکشنبه 20 شهريور 1401 - 09:33

مجلس نمایندگان یمن در بیانیه ای از سازمان ملل خواست در مقابل تخلفات و دزدی‌های دریایی مستمر ائتلاف متجاوز سعودی بایستد و به توقیف کشتی‌های حامل سوخت پایان دهد.

العالم - یمن

به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره؛ مجلس نمایندگان یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما تناقض گوئی‌های رسانه‌های وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی را درباره اظهارات دولت هتل نشین در ریاض (دولت مستعفی یمن) مبنی بر اینکه این دولت از ورود کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی به بنادر یمن جلوگیری نمی‌کند و با درخواست سازمان ملل برای ورود این کشتی‌ها موافق است، محکوم می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: دولت هتل نشین فقط به زمینه سازی برای تجاوز ائتلاف متجاوز به یمن و غارت ثروت‌های آن اکتفا نکرده بلکه پذیرفته است تا مرکب ائتلاف متجاوز برای خسارت زدن به منافع ملت یمن باشد.

مجلس نمایندگان یمن همچنین خواستار رعایت سیاست بیطرفی در بخش اقتصاد و استفاده نکردن از مشتقات نفتی به عنوان سلاح و مجازات دسته جمعی علیه مردم یمن شد.

«احمد دارس» وزیر نفت دولت نجات ملی یمن در واکنش به رفع توقیف چهار کشتی حامل سوخت و ورود آن‌ها به بندر الحدیده گفت: از سازمان ملل می‌خواهیم سایر کشتی‌های توقیف شده را آزاد و تضمین کند که کشتی‌های حامل سوخت در آینده مورد تعرض قرار نگیرند.

وی افزود: ائتلاف متجاوز سعودی همچنان پنج کشتی حامل فرآورده‌های نفتی را توقیف کرده است در حالی که این کشتی ها، بازرسی شده و از مجوز سازمان ملل برخوردار هستند.

وزیر نفت یمن تأکید کرد: اقدامات خودسرانه و غیرانسانی ائتلاف متجاوز سعودی، مانع تراشی آشکار در مسیر اجرای آتش بس اعلام شده توسط سازمان ملل در یمن به شمار می‌رود.

شرکت نفت دولت نجات ملی یمن تأکید کرد که ائتلاف متجاوز سعودی و سازمان ملل باید به سیاست قطره‌چکانی در آزادسازی کشتی‌های حامل سوخت یمن پایان دهند.

ائتلاف سعودی به رهبری آمریکا، به صورت ویژه‌ای باعث مشکلات مردم یمن شده‌اند؛ زیرا اجازه نمی‌دهند کشتی‌های حامل سوخت یمن آزاد شود.

وی با اشاره به آزادی چهار کشتی حامل سوخت یمن، گفت که این کشتیها، دو کشتی، حامل بنزین، یک کشتی حامل گاز و یک کشتی حامل گازوئیل بوده است.

این مقام یمن با بیان اینکه ائتلاف سعودی همچنان پنج کشتی سوخت یمن را در توقف خود دارد، تصریح کرد، این کشتی‌ها از سازمان ملل هم مجوز ورود گرفته بودند.

این در حالی است که ائتلاف سعودی همچنان پنج کشتی حامل سوخت را توقیف کرده است و این مسئله، نقض مداوم آتش‌بس در این کشور به شمار می‌رود.

وزارت نفت و معادن یمن اخیرا نشستی با عنوان تجاوز ائتلاف سعودی علیه یمن و سال‌ها چپاول نظام‌مند ثروت‌های یمن برگزار و تاکید کرد که میزان نفت خام غارت شده در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا جولای سال جاری ۱۳۰ میلیون بشکه برآورد شده است.

این وزارتخانه افزود: ارزش کل درآمد‌های نفتی غارت شده از سال ۲۰۱۸ تا ژوئیه گذشته (تیرماه) بالغ بر ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

در این بیانیه آمده است: حجم تولید نفت خام در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۸ میلیون بشکه به ارزش تخمینی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است. در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۹ میلیون و ۶۰۰ بشکه نفت خام به ارزش حدود ۲.۳ میلیارد دلار تولید شد.

در این بیانیه آمده است: در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه به ارزش تقریبی دو میلیارد و ۲۴ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام به ارزش ۲ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار در یمن تولید شده است در حالی که از ژانویه تا ژوئیه امسال نیز تولید به بیش از ۱۹ میلیون و ۱۴۱ هزار بشکه به ارزش تخمینی بیش از یک میلیارد و ۷۲۲ میلیون دلار رسیده است.

شرکت نفت یمن اعلام کرد که تولید گاز در این کشور نیز ماهانه ۱۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال یمنی درآمد دارد.

پربیننده ترین خبرها