انتخابات سوئد در بحبوحه افزایش جرایم و بحران انرژی

انتخابات سوئد در بحبوحه افزایش جرایم و بحران انرژی
يکشنبه 20 شهريور 1401 - 10:37

سوئدی‌ها امروز (یکشنبه) در انتخاباتی شرکت می‌کنند که "سوسیال دموکرات‌"های چپ‌میانه را در برابر بلوک راست‌گرایانه‌ای قرار داده که "دموکرات‌های سوئد" ضد مهاجرت را شامل می‌شود که به دنبال پس گرفتن قدرت بعد از هشت سال بودن در جایگاه اپوزیسیون هستند.

العالم - اروپا

به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ با افزایش روزافزون تعداد تیراندازی‌ها و جرایمی از این دست که رای‌دهندگان را دلسرد کرده است، مبارزات انتخاباتی به مبارزه‌ای سرسختانه با جنایات گروهی تبدیل شده و همزمان تورم فزاینده و بحران انرژی در پی حمله به اوکراین به طور فزاینده‌ای در کانون توجه قرار گرفته است.

نظم و قانون برای جناح راست به منزله سکوی اصلی است، اما کاهش چالش‌های طوفانی اقتصادی در شرایطی که خانوارها و شرکت‌ها با قیمت‌های بالای برق روبرو می‌شوند، ممکن است جایگاه ماگدالنا آندرسون، نخست‌وزیر سوسیال دموکرات را تقویت کند. به او، به چشم فردی قابل اطمینان نگاه می‌شود و او بسیار محبوب‌تر از حزب خود است.

آندرسون اخیرا در آخرین مناظره‌های پیش از انتخابات گفت: پیام واضح من این است؛ در طول پاندمی ما از شرکت‌ها و خانواده‌های سوئدی حمایت کردیم. اگر دوباره اعتماد شما را جلب کنم، دوباره دقیقا به همان روش عمل خواهم کرد.

خانم ماگدالنا آندرسون سال‌ها وزیر دارایی بود، تا اینکه یک سال پیش اولین نخست‌وزیر زن در سوئد شد. رقیب اصلی او اولف کریسترسون، رهبر میانه‌روهاست که خود را تنها کسی می‌داند که می‌تواند جناح راست را متحد کرده و دست آندرسون را از قدرت کوتاه کند.

آقای کریسترسون سال‌ها برای تعمیق روابط با "دموکرات‌های سوئد"، یک حزب ضد مهاجرتی که برترپنداران سفیدپوست در میان بنیانگذاران آن هستند، وقت صرف کرده است. "دموکرات‌های سوئد" که در ابتدا مورد بی‌توجهی دیگر احزاب قرار گرفته بودند، اکنون به طور فزاینده‌ای بخشی از جریان اصلی راست هستند.

کریسترسون اخیر در ویدیویی که حزبش منتشر کرد، گفت: ما نظم و قانون را اولویت قرار خواهیم داد و ساختن نیروگاه هسته‌ای هوشمند همخوان با آب و هوا را سودمند می‌کنیم. به عبارت ساده، ما می‌خواهیم سوئد را مرتب کنیم.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که چپ‌میانه با جناح راستگرا شانه به شانه رقابت می‌کند؛ جایی که به نظر می‌رسد "دموکرات‌های سوئد" اخیراً از میانه‌روها به عنوان دومین حزب بزرگ پس از سوسیال دموکرات‌ها پیشی گرفته‌اند.

به مرور، سایه بلاتکلیفی در مورد انتخابات پیش رو بیشتر می‌شود و انتظار می‌رود هر دو بلوک با مذاکرات طولانی و سختی برای تشکیل دولت روبرو شوند؛ آن هم، در یک چشم‌انداز سیاسی قطبی‌شده و دارای بار احساسی.

اگر ماگدالنا آندرسون خواهان دور دوم نخست‌وزیری است، باید از حزب "مرکزی" و "چپ" که به لحاظ ایدئولوژیک متضاد هستند و احتمالاً "حزب سبز" حمایت کند. شعب اخذ رای ساعت ۱۸ به وقت گرینویچ بسته می‌شوند.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها