رسانه صهیونیستی: بر سر راه امضای توافق تعیین مرزهای دریایی با لبنان موانع وجود دارد

رسانه صهیونیستی: بر سر راه امضای توافق تعیین مرزهای دریایی با لبنان موانع وجود دارد
يکشنبه 20 شهريور 1401 - 14:22

یک پایگاه خبری رژیم صهیونیستی موسوم به «والا » به نقل از مقامات این رژیم از ایجاد موانع بر سر راه امضای توافقنامه تعیین مرزهای دریایی با لبنان خبر داد.

العالم - فلسطین اشغالی

«باراک دیوید» خبرنگار وبسایت صهیونیستی «والا» به نقل از مقامات صهیونیست مدعی شد که در مذاکرات آخر هفته با «عاموس هوکشتاین» میانجی آمریکایی پیشرفت‌هایی در جهت توافق با لبنان در مورد مرزهای دریایی حاصل شده است، اما مسائل مورد اختلاف همچنان باقی مانده که به رایزنی‌ها بیشتری نیاز است.

عاموس هوکشتاین میانجی آمریکایی صبح روز جمعه در سفری چند ساعته به بیروت سفر کرد و با مقامات ارشد از جمله رئیس جمهور میشل عون، نجیب میقاتی نخست وزیر و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان گفت‌وگو کرد.

هوکشتاین پس از مذاکرات در بیروت با بیان اینکه «پیشرفت‌هایی» در مذاکرات غیرمستقیم بین لبنان و اسرائیل حاصل شده، تأکید کرد که دستیابی به توافق «هنوز به کار بیشتری نیاز دارد».

میانجی آمریکایی افزود: «پس از آنچه امروز شنیدم و پس از صحبت‌هایی که داشتیم بسیار امیدوار هستم، اما کار بیشتری لازم است».

برای تعیین مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی پنج دور مذاکرات غیرمستقیم در مقر نیروهای بین المللی حافظ صلح (یونیفیل) در منطقه راس الناقوره در جنوب لبنان برگزار شد، ولی این مذاکرات به دلیل اختلاف طرفین به حالت تعلیق درآمد و سپس از سرگرفته شد.

بیش از یک دهه قبل اعلام شده بود که بخش‌های شرقی دریای مدیترانه دارای منابع گازی به نسبت بزرگی هستند. در پی این گزارش‌ها اعلام شد که از دو سال قبل رژیم اسرائیل تلاش‌های اکتشافی خود را در این منطقه آغاز کرده است.

پس از آن بود که تنش مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مالکیت دو میدان گازی «قانا» و «کاریش» بالا گرفت و ایالات متحده به بهانه میانجیگری مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف وارد عمل شد تا بتواند موانع بر سر اکتشاف و استفاده از انرژی در شرق دریای مدیترانه را رفع کند.

در این میان حزب الله لبنان به شدت با زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی مخالفت کرده و به شکل‌های مختلف هشدار داده است تا زمانی که مرز آبی لبنان و منطقه اقتصادی آن در دریای مدیترانه و تکلیف میدان های گازی به ویژه «قانا» و «کاریش» مشخص نشود، با هر اقدام از جمله اشغال پهنه دریایی، اکتشاف و استخراج به شکل‌های مختلف مقابله می‌کند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اخیرا تاکید کرد که اگر لبنان به حق خود درباره بهره برداری از منابع و ثروت هایش نرسید، رژیم صهیونیستی هم نخواهد توانست نفتی استخراج کند.

وی افزود: ما با جلوگیری از استخراج در میدان نفتی کاریش به دنبال یک دستاورد اخلاقی نیستیم، بلکه می خواهیم نفت خود را استخراج کنیم، بنابراین اگر لبنان حق خود را در این میدان نفتی نگیرد، رژیم صهیونیستی هم در هیچ جایی حق استخراج نفت یا گاز را نخواهد داشت.

نصرالله تاکید کرد: امروز دشمن احساس ضعف می‌کند و خواهان جنگ نیست، زیرا می‌داند درصورت درپیش گرفتن راه جنگ، حریف فقط حزب‌الله نخواهد بود بلکه ممکن است کل محور مقاومت را مقابل خود قرار داده و موجب نابودی خود شود. در پیش گرفتن راه جنگ برای اسرائیل گزینه ای بسیار پرخطر و پرهزینه خواهد بود.

وی پیش از این نیز درباره تنش دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی تصریح کرد: اگر میانجی آمریکایی بیاید و آنچه را که لبنان می‌خواهد بدهد، ما به سمت آرامش می‌رویم و اگر آن چیزی را که دولت می‌خواهد ندهد، رو به درگیری می رویم.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها