تقابل ترامپ با اف‌بی‌آی و دادگستری بلای جان مقام‌های آمریکایی

تقابل ترامپ با اف‌بی‌آی و دادگستری بلای جان مقام‌های آمریکایی
يکشنبه 20 شهريور 1401 - 14:32

تقابل دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا با اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) و وزارت دادگستری بر سر تفتیش اقامتگاهش در فلوریدا، که پیشتر هشدارهایی را درباره افزایش خشونت به همراه داشته اکنون به نگرانی کشته شدن مقام‌های آمریکایی تبدیل شده است.

العالم - آمریکا

روزنامه گاردین امروز یکشنبه در گزارشی به انتقاد بی وقفه ترامپ از اف‌بی‌آی و واکنش متقابل مقام‌های این آژانس و مقام‌های سابق وزارت دادگستری به حملات و تهدیدها از سوی حامیان رییس جمهوری سابق پرداخت.

این نشریه انگلیسی نوشت که لفاظی‌های ترامپ سرزنش‌های مقام‌های اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری را به همراه داشته و آنها هشدار دادند که چنین حملاتی می‌تواند خشونت را گسترش دهد و یک تهدید واقعی برای امنیت فیزیکی مجریان قانون باشد.

اما این ابراز نگرانی‌ها کوین مک‌کارتی رهبر حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا و دیگر متحدان ترامپ را، از اظهار نظرهای آتشین باز نداشته است. به رغم شواهد قوی از اینکه رییس جمهوری سابق صدها اسناد محرمانه را به صورت غیر قانونی در اختیار داشته، حملات بی امان ترامپ و وفادارانش از جمله مک‌کارتی، سناتور لیندسی گراهام، استیو بنن و الکس جونز علیه مجریان قانون همچنان ادامه دارد.

قبل از حمله ۸ اوت (۱۷ مرداد) ترامپ و وکلای او به درخواست‌های اف‌بی‌آی و آرشیو ملی ایالات متحده برای بازگرداندن همه اسناد محرمانه بی توجهی کردند و به طور کامل از احضاریه هیات منصفه در تحقیقات جنایی درباره احتکار اسناد دولتی توسط ترامپ تبعیت نکردند.

جستجوی اداره تحقیقات فدرال از اقامتگاه ترامپ در فلوریدا، کشف ۳۳ جعبه با بیش از ۱۰۰ سند طبقه بندی شده را در پی داشت. پیشتر نیز ۲۰۰ پرونده طبقه بندی شده در واکنش به چندین درخواست از سوی اف‌بی‌آی، بازگردانده شده بود.

روزنامه گاردین درباره ادامه تهدیدها و حملات ترامپ در واکنش به تفتیش خانه‌اش، نوشت: حملات ترامپ به مقامات مجری قانون به علت تلاش برای بازیابی مقادیر زیادی از اسناد طبقه بندی شده از جمله اسناد سری هسته‌ای خارجی، به تازگی در پنسیلوانیا قابل لمس بود. ترامپ در یک گردهمایی سیاسی در این ایالت اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری را "هیولاهای سیاسی" و جو بایدن رییس جمهوری آمریکا را «دشمن کشور» خواند.

یک روز پیش از آن، همزمان با سخنرانی بایدن درباره تهدید دموکراسی توسط ترامپ و متحدانش، مک‌کارتی رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان حمله ماموران فدرال به خانه ترامپ را حمله به دموکراسی دانست.

اندیشمندان و مقام‌های سابق اجرای قانون هشدار دادند که استفاده از سخنان توطئه آمیز در اعتراض به فعالیت‌های وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی خطر تهدیدهای خشونت آمیز و حملات فیزیکی واقعی را به وجود می‌آورد.

ریکی شیفر یکی از طرفداران ترامپ که پیام‌های خشونت آمیز بخاطر حمله به اقامتگاه مارالاگو در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود، روز ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) به یک افسر فدرال حمله مسلحانه کرد اما پس از یک تعقیب و گریز به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

نشانه دیگری از خشونت‌های بالقوه این بود که بروس راینهارت قاضی فدرال در فلوریدا به علت تایید حکم تفتیش اقامتگاه مارالاگو، چندین پیام تهدید آمیز دریافت کرد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها