جزئیات انفجار در منطقه شوملی عراق با ۱۱ کشته و 31 مصدوم/ برخی از زائران کشته شده در حادثه تصادف عراق ایرانی هستند/ انفجار مخزن گاز ون حامل زائران بر اثر سانحه تصادف

جزئیات انفجار در منطقه شوملی عراق با ۱۱ کشته و 31 مصدوم/ برخی از زائران کشته شده در حادثه تصادف عراق ایرانی هستند/ انفجار مخزن گاز ون حامل زائران بر اثر سانحه تصادف
يکشنبه 20 شهريور 1401 - 17:52

تصادف میان سه دستگاه وسیله نقلیه که زائران اربعین نیز از مسافران آنها بودند، تاکنون منجر به مرگ ۱۱ تن و مصدومیت 31 تن دیگر شده است. این حادثه در شهر شوملی در استان بابل عراق رخ داده و برابر اطلاعات اولیه زائران ایرانی نیز در میان حادثه‌دیدگان وجود دارند.

العالم_عراق

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر، در گفت‌وگوی خبری در این‌باره گفت:‌ بر اساس گزارش‌های رسیده به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یک دستگاه اتوبوس در یک پمپ بنزین در شهر شوملی استان بابل عراق دچار حادثه و انفجار شده است که در همین راستا نیروهای هلال احمر به محل اعزام شدند. در حال حاضر نیز اتوبوس آمبولانس جمعیت هلال‌احمر در محل حاضر است و عملیات همچنان ادامه دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: در پی وقوع این انفجار 31 نفر مصدوم شدند و گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کولیوند با بیان اینکه در میان مصدومان زائران ایرانی نیز حضور دارند، گفت: هویت و ملیت جانباختگان مشخص نیست و پس از شناسایی و امدادرسانی اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.

همچنین شبکه دجله عراق اعلام کرد که امروز یک حادثه دلخراش در اتوبانی در نزدیکی منطقه "الشوملی" در استان بابل رخ داده است. طبق این گزارش، در این حادثه یک دستگاه خودروی تریلی با خودروی حامل زائران اربعین برخورد کرده است.
از سوی دیگر شبکه دجله به نقل از یک منبع امنیتی عراقی تعداد کشته‌شدگان را ۱۲ نفر اعلام کرد که البته این موضوع از سوی مسئولان کشورمان به تایید نرسیده و امار اعلامی از سوی آنان همچنان ۱۱ مورد فوتی است. در میان کشته‌شدگان یک زائر ایرانی نیز حضور دارد.

در همین حال محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در عراق گفته که بر اثر برخورد یک ون با یک تانکر حمل سوخت در منطقه شوملی در استان بابل یازده نفر از مسافران ون کشته شده اند و سه نفر از آنها زنده اما مصدوم هستند.

او با بیان این که اجساد افراد کشته شده در حال انتقال برای شناسایی هویت است، اظهار کرد: سه نفری که زنده هستند ادعا کردند که همه مسافران ون ایرانی بوده‌اند و به نظر می رسد که یازده نفر کشته شده نیز ایرانی هستند.

اظهارات سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق درباره ایرانی بودن تابعیت جانباختگان این حادثه تاکنون از سوی امدادگران و جمعیت هلال احمر تایید نشده است.

جزئیات بیشتر از حادثه رخ داده برای خودروی زائران در عراق/ انفجار مخزن گاز ون حامل زائران بر اثر سانحه تصادف

طاهر درودی، معاون مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر کشورمان جزئیات حادثه رخ داده برای وسایل نقلیه حامل زائران در استان بابل عراق را تشریح کرد. او دراین‌باره گفت:‌ برخورد سه دستگاه وسیله نقلیه با یکدیگر موجب وقوع این حادثه شده است. برابر گزارش‌های دریافتی یک دستگاه مینی‌بوس در حال حرکت در مسیر بوده که در نزدیکی یک پمپ بنزین با یک دستگاه ون برخورد کرد. پس از آن هم ون به دلیل آنکه کپسول گاز در آن قرار داشته دچار انفجار شده و با کامیونی که جلوتر قرار داشته برخورد کرده است.

وی با بیان اینکه درپی این حادثه آمبولانس‌های اورژانس عراق به محل اعزام شدند، گفت: آمبولانس‌های جمعیت هلال احمر نیز در محل حاضر شده و به حالت آماده‌باش درآمدند. همچنین برای کربلا هم اعلام آماده‌باش دادیم و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شد.

درودی با بیان اینکه متاسفانه درپی این حادثه ۱۱ نفر فوت و 31 تن مصدوم شدند، اظهارکرد:‌ برابر قوانین کشور عراق مصدومان به بیمارستان منتقل شده و در آنجا باید تعیین تکلیف شوند، از این رو حادثه‌دیدگان نیز به بیمارستان دیوانیه عراق منتقل شدند.

معاون مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر کشورمان درباره اینکه چه تعداد از 42 کشته و مصدوم این حادثه ایرانی بودند، گفت: با توجه به سوختگی اجساد، تا افراد فوتی تعیین هویت نشوند امکان اعلام تابعیت آنها وجود ندارد و نمی‌توان اطلاعات دقیقی در این خصوص داد. زائران مصدوم دچار سوختگی شدید بودند و در شرایط تعین تکلیف نبودند. اما تعدادی هم وضعیت بهتری داشتند که ایرانی بودند.

وی درباره اینکه آیا انفجار در پمپ بنزین رخ داده بود یا خیر گفت:‌ این انفجار در نزدیکی پمپ بنزین رخ داده اما عمده‌ترین علت انفجار کپسول گاز داخل خودروی ون بوده است.

درودی درباره انتقال زائران آسیب‌دیده ایرانی به داخل کشور نیز اظهارکرد:‌ برابر قوانین کشور عراق بیماران باید در بیمارستان عراقی تعیین تکلیف بشوند، پس از آن این افراد با اتوبوس آمبولانس به داخل کشور منتقل خواهند شد.

پربیننده ترین خبرها