چارلز سوم و همهمه پایان سلطنت در بریتانیا

چارلز سوم و همهمه پایان سلطنت در بریتانیا
يکشنبه 20 شهريور 1401 - 21:02

ملکه الیزابت در حالی روز پنجشنبه درگذشت که اواسط سال 2022 و زمانی که هفتادمین سالگرد سلطنت خود را جشن می گرفت، یک کنفرانس بین المللی با شعار «الیزابت را آخرین نفر قراردهید» خواهان ساقط شدن سلطنت انگلیس شد، حالا این سوال مطرح است که آیا چارلز سوم که جانشین ملکه الیزابت شده قادر به حفظ سلطنت در بریتانیا است؟

العالم - اروپا
با مرگ ملکه الیزابت دوم، طرفداران حکومت جمهوری در بریتانیا بر این باورند که ممکن است به پایان حکومت سلطنتی با بیش از 1000 سال قدمت، یک قدم نزدیک تر شده باشند.

گراهام اسمیت، مدیر جنبش جمهوری‌خواهان در انگلستان، در سال جاری گفت: «چارلز ممکن است تاج و تخت را به ارث ببرد، اما عزت و احترامی که به ملکه گذاشته می شد را به ارث نخواهد برد.» افراد بسیاری در انگلیس با این نظر موافق هستند.

اسمیت می گوید: سلطنت با موافقت اکثریت مردم حاصل می شود. پس از مرگ ملکه آینده سلطنت با خطر جدی مواجه است.

ریپابلیک گروپ می گوید که کل هزینه این موسسه سلطنتی بیش از 400 میلیون دلار است و رویترز تخمین می زند که دارایی خانواده سلطنتی بر اساس تحلیلی که در سال 2015 انجام داده است، حدود 23 میلیارد پوند است.

نظرسنجی‌ها در بریتانیا معمولاً نشان می‌دهند که اکثریت از سلطنت حمایت می‌کنند، این در حالی است که نظرسنجی ها بر پایه حمایت از سلطنت «شخص ملکه» تأکید می‌کند. از این رو این باور را در میان جمهوری‌خواهان ایجاد کرد که تا زمانی که ملکه زنده است، هیچ شانسی برای تغییر نظام حکومتی سلطنتی وجود ندارد.

همچنین نظرسنجی ها نشان می دهد که حمایت از سلطنت در میان جوانان بریتانیایی در حال کاهش است، ناگفته نماند که در مورد چارلز به مراتب حمایت کمتری وجود دارد .

در روزهای منتهی به مرگ ملکه الیزابت دوم، رسانه های بریتانیا ویدئوهایی از نخست وزیر جدید، لیز تراس، را مجدداً منتشر کردند که در آن از سلطنت در بریتانیا انتقاد کرد و خواستار تغییر نظام جمهوری شد. وی افزود: من شخصاً با آنها مخالف نیستم، من مخالف این ایده هستم که مردم برای این به دنیا آمده اند که بر آنها حکومت شود.

در ویدئوی دیگری، تراس خواستار اجرای نظام جمهوری در بریتانیا شد و روزنامه ایندیپندنت به نقل از وی نوشت: هر کسی در بریتانیا باید اجازه داشته باشد که برای خودش کسی باشد؛ اما در حال حاضر یک خانواده به تنهایی می تواند رئیس دولت باشد.

در گزارش روزنامه گاردین تفاوت دیدگاه‌ها در میان بریتانیایی‌ها نسبت به خانواده سلطنتی به‌عنوان «شکاف بین دو نسل» توصیف شد، زیرا نسل قدیمی‌تر حامی سلطنت است در حالی که سلطنت برای نسل جوان هیچ معنایی ندارد.

در یک نظرسنجی که توسط YouGov (شرکت تحقیقاتی آنلاین بین المللی در انگلستان) در ژوئن گذشته انجام شد، حدود 40 درصد از شرکت کنندگان پاسخ دادند که انتظار دارند سلطنت در قرن آینده باقی بماند که در مقایسه با 67 درصد نظرسنجی یک دهه پیش، کاهش یافته است .

در استرالیا، حدود 55 درصد از رای دهندگان در همه پرسی سال 1999 از حفظ سلطنت بریتانیا حمایت کردند، اما نظرسنجی های اخیر نتیجه متفاوتی ارائه می دهد.

نظرسنجی در سال 2020 نشان داد که 62 درصد مایل هستند استرالیا یک رئیس دولت داشته باشد اما در نظرسنجی در سال 2021، 34 درصد گفتند که خواهان جمهوری هستند.

ریپابلیک طی سال های گذشته کمپین خود را در شبکه های اجتماعی علیه نظام سلطنتی افزایش داده است، اما به دلیل حضور ملکه تاکنون موفق نشده است. اما گراهام اسمیت، مدیر جنبش جمهوری‌خواهان در انگلستان، دیروز گفت که پس از تشییع جنازه ملکه (19 سپتامبر) و قبل از تاجگذاری، آنها خواستار برگزاری همه پرسی برای تعیین آینده سلطنت در بریتانیا خواهند شد و آن را فرصتی برای مبارزات انتخاباتی می دانند، البته این کار آسانی نخواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها