اولین گفتگوی ملی در مصر از زمان روی کار آمدن سیسی

 اولین گفتگوی ملی در مصر از زمان روی کار آمدن سیسی
يکشنبه 20 شهريور 1401 - 19:35

مصر در راستای برگزاری اولین گفتگوی ملی با امید به پایان دادن به اختلافات و آزادی بازداشت شدگان، اسامی 44 نامزد را برای مدیریت کمیته های خود اعلام کرد.

العالم - مصر

بنابر گزارش رای الیوم، عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور مصر، دیروز (شنبه) اسامی 44 نامزد برای اداره کمیته‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به منظور آغاز جلسات گفتگوی ملی تعیین کرد.
در بیانیه شورای گفتگوی ملی آمده است: این شورا (متشکل از 19 شخصیت از جمله افراد وابسته به اپوزیسیون و نسبتاً مستقل) ششمین جلسه خود را با اجماع نظر بر 44 نامزد برای گفتگو بر سر سه محور اصلی و نیز کمیته‌های فرعی آنها به پایان رساند.
این بیانیه خاطرنشان کرده است که هیئت امنا در نهایت 5 کمیته برای محور سیاسی، 2 کمیته برای احزاب، اتحادیه ها و جامعه مدنی اختصاص داده است. همچنین کمیته جوانان را به کمیته «اجتماعی» و کمیته گردشگری را به کمیته‌های محور اقتصادی افزود.
تصمیم برای افزایش تعداد کمیته‌های محور سیاسی دو روز پس از درخواست «جنبش مدنی» اپوزیسیون اتخاذ شد و ضیا رشوان هماهنگ‌کننده جلسات «گفت‌وگو» در نشست شنبه، بررسی این درخواست را تأیید کرد.
بنابر این بیانیه، در این جلسه، شورا با انتخاب حسام بدراوی (از رهبران برجسته سابق حزب حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق و حامی رئیس جمهور فعلی) به عنوان مشاور گفتگوی ملی برای ارائه چشم انداز مصر 2030 موافقت کرد.
در میان برجسته ترین کاندیداها می توان به سیاستمدار مشهور علی الدین هلال ، یکی از نمادهای رژیم مبارک، خالد داوود مخالف و مصطفی کامل السید، به عنوان یک فرهیخته دانشگاهی اشاره کرد.
این اولین گفتگوی ملی در نوع خود از زمان روی کار آمدن سیسی در سال 2014 است.
از زمانی که سیسی در 24 آوریل گذشته تا 9 سپتامبر خواستار این گفتگو شد، بر اساس برخی گزارش های منتشر شده ، تعداد کسانی که عفو و آزاد شده اند به حداقل 196 نفر رسیده است.
از سوی دیگر برخی برآوردهای غیررسمی حاکی است که این تعداد به 800 نفر رسیده است، اما تعداد مخالفان دقیقاً مشخص نشده است.

پربیننده ترین خبرها