زلال قرآن (1366)؛

منظور از دعای قولی چیست؟

منظور از دعای قولی چیست؟
دوشنبه 21 شهريور 1401 - 12:48

العالم_زلال قرآن

به هدایت آیات زیر:
1 – آیه 180 سوره مبارکه اعراف:
« وَلِلَّـهِ الْأَسْمَاءُالْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»
ترجمه: (و خدا را نیکوترین نامهاست، بدانها خدا را بخوانید، و آنان را که در نامهای او به انحراف می‌ گرایند به خود واگذارید، که به زودی کردار بدشان را مجازات خواهند دید).

2 – آیات 110 و111 سوره مبارکه اسراء:
« قُلِ ادْعُوا اللَّـهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَـٰنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا. وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا»
ترجمه: (بگو که خواه خدا را به اسم اللّه یا به اسم رحمان بخوانید، به هر اسمی بخوانید اسماء نیکو همه مخصوص اوست. و تو در نماز نه صدا را بسیار بلند و نه بسیار آهسته گردان بلکه حدّ وسط را اختیارکن. و بگو: ستایش مخصوص خداست که نه هرگز فرزندی برگرفته و نه شریکی در ملک خود دارد و نه هرگز عزت و اقتدار او را نقصی رسد که به دوست و مددکاری نیازمند شود، و پیوسته ذات الهی را به بزرگترین اوصاف کمال ستایش کن).

3 – آیه 18 سوره مبارکه جن:
« وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّـهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّـهِ أَحَدًا»
ترجمه: (و مساجد مخصوص (پرستش ذات یکتای) خداست پس نباید با خدا احدی غیر او را پرستش کنید).

انسان موظف است با پذیرش دعوت حضرت حق سبحانه و تعالی از طریق ذکر اسماء حسنی و صفات علیای الهی، پروردگار خویش را بخواند و او را تسبیح و تنزیه و تکبیر و تحمید و پرستش و بندگی نماید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها