صفری: عضویت رسمی ایران در شانگهای در نشست سمرقند مشخص خواهد شد

صفری: عضویت رسمی ایران در شانگهای در نشست سمرقند مشخص خواهد شد
دوشنبه 21 شهريور 1401 - 18:34

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت که در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند عضویت رسمی ایران در این سازمان مشخص خواهد شد.

العالم - ایران

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی درباره نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند که قرار است اواخر هفته در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شود اعلام کرد که در نشست سران شانگهای، عضویت رسمی ایران در سازمان مشخص خواهد شد و افزود: ۴۰۰ تا ۵۰۰ قرارداد در این زمینه بوده که وزارت خارجه در این مدت با هماهنگی دیگر ارگان‌ها تنظیم کرده است.

صفری با بیان این‌که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور علاوه بر شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، سفر دوجانبه‌ هم به ازبکستان دارد، خاطرنشان کرد: در روابط دوجانبه با ازبکستان رشد بسیار خوبی داشتیم و در حدود ۱۸ تا ۲۳ سند برای امضا در این سفر آماده شده که در بخش انرژی و بخش‌های مختلف است. این سفر می‌تواند سفر پرباری باشد و تجارت ما بعد از این سفر جهش بالایی خواهد داشت.

معاون وزیر خارجه با بیان این‌که ازبکستان یکی از کشورهای واسطه ترانزیت اعم از خط آهن و کامیون (ترانزیت جاده‌ای) است، اظهار داشت: در مسیر ریلی دو مسیر داریم مسیر قزاقستان - ترکمنستان - ایران و مسیر دیگر قزاقستان - ازبکستان - ترکمنستان - سرخس. ازبکستان هم به لحاظ ترانزیت ریلی برای ما مهم است، ولی به لحاظ کامیونی (ترانزیت جاده‌ای) اهمیت بیشتری دارد و در این مورد توافقات خوبی انجام خواهد شد. در بخش‌های صادرات کالاهای ایرانی به ازبکستان در بخش فولاد و مصالح ساختمانی و همچنین واردات نخ می‌توانیم با همدیگر همکاری کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی همچنین گفت: مهمانان زیادی از جمله اعضای ناظر و شریک گفت‌وگو برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به سمرقند دعوت شده‌اند و فکر می‌کنم از ۱۹ کشور برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل آمده است.

صفری به ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای از جمله سهم این سازمان در اقتصاد دنیا اشاره کرد و افزود: دو فاکتور اصلی در سازمان شانگهای شامل انرژی و ترانزیت برای ما دارای اولویت بالایی است.

معاون وزیر خارجه به ظرفیت‌های عضویت در شانگهای برای ایران نیز پرداخت و گفت: اگر روی این بازار تمرکز کنیم می‌توانیم در زمینه صادرات فعالیت کنیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها