استقبال چارچوب هماهنگی شیعی عراق از برگزاری انتخابات زودهنگام

استقبال چارچوب هماهنگی شیعی عراق از برگزاری انتخابات زودهنگام
دوشنبه 21 شهريور 1401 - 22:58

چارچوب هماهنگی شیعی در بیانیه‌ای تاکید حزب دموکرات کردستان عراق و ائتلاف «حاکمیت» بر ضرورت برگزاری انتخابات زودهنگام پس از فراهم شدن شرایط قانونی مورد نیاز را ستود.

العالم - عراق

به گزارش روز دوشنبه سایت شفق نیوز، در این بیانیه آمده است: چارچوب هماهنگی شیعی موضعگیری ملی و قانونی ائتلاف حاکمیت به رهبری خمیس الخنجر و حزب دموکرات کردستان عراق پس از نشست‌شان در اربیل و تاکید آنها بر پایبندی به چارچوب قانون اساسی کشور در زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام پس از فراهم شدن شرایط آن را می‌ستاید.

چارچوب هماهنگی شیعی همچنین بر ادامه گفت‌وگو با تمامی طرف‌ها در راستای اجرای ملزومات قانون اساسی و ازسرگیری فعالیت نهادهای دولتی و همچنین تشکیل دولت برخوردار از اختیارات کامل تاکید کرد.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: چارچوب هماهنگی تایید می‌کند که تمام تلاش خود را برای تسریع در روند آرام شدن اوضاع و تضمین مشارکت همه به کار خواهد گرفت.

این بیانیه پس از آن صادر شد که دفتر رسانه‌ای محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق دیروز یکشنبه اعلام کرد که وی در دیداری مشترک با مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق و خمیس خنجر تحولات سیاسی عراق را مورد بررسی قرار داد.

طبق این بیانیه، الحلبوسی و بارزانی بر ضرورت برگزاری انتخابات زودهنگام پس از فراهم شدن شرایط قانونی مورد نیاز تاکید کردند.

دو طرف همچنین در این دیدار بر ضرورت تشکیل یک دولت برخوردار از تمامی اختیارات و همچنین ادامه فعالیت پارلمان فعلی تا زمان برگزاری انتخابات مذکور تاکید کردند.

در همین ارتباط، شیروان الدوبردانی، نماینده حزب دموکرات کردستان عراق نیز تاکید کرد که پیام این حزب و ائتلاف حاکمیت (الحلبوسی و خنجر) درخصوص تشکیل دولت روشن است و چیزی به نام ائتلاف سه گانه باقی نمانده است.

وی گفت که اغلب پارلمان اکنون برای چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی است و حزب دموکرات و ائتلاف حاکمیت تعداد کافی برای انحلال پارلمان را ندارند.

این نماینده کُرد عراقی خاطرنشان کرد: بدون توافق نمی توان به سمت تشکیل دولت پیش رفت و ما تلاش داریم که حزب دموکراتیک به عنوان وزنه ترازویی برای نزدیک کردن جریان صدر و چارچوب هماهنگی باشد.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد، اما گروه‌ها و احزاب سیاسی و فراکسیون‌های حاضر در پارلمان با وجود گذشت ۱۱ ماه از برگزاری این رویداد، به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها