شورای امنیت سازمان ملل: بحران یمن راه حل نظامی ندارد

شورای امنیت سازمان ملل: بحران یمن راه حل نظامی ندارد
سه شنبه 22 شهريور 1401 - 00:27

شورای امنیت سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کردند بحران یمن راه حل نظامی ندارد.

العالم-اروپا

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این بیانیه از طرف های درگیر در یمن خواستند تا به مذاکرات زیر نظر سازمان ملل برای توافق بر سر آتش بس گسترده ای که می تواند به آتش بس دائمی تبدیل شود، ادامه دهند.

اعضای شورای امنیت با اعلام اینکه توافقنامه آتش بس گسترده می تواند فرصتی برای دستیابی به یک راه حل سیاسی جامع مطابق با شرایط مورد توافق را فراهم می کند، طرف های یمنی را به ادامه مذاکرات دوجانبه و بدون هرگونه پیش شرط زیر نظر سازمان ملل فراخواندند.

در بخش دیگری از این بیانیه ضمن هشدار به خطرهای بحران انسانی در یمن و ادامه خطر قحطی، کشورهای عضو شورای امنیت خواستار تامین مالی طرح واکنش بشردوستانه سازمان ملل شدند.

اعضای شورای امنیت همچنین دفاع انصارالله در تعز و رژه نیروهایشان در حدیده را بدون اشاره به اقدامات و تجاوز طرف های مقابل محکوم کرد و این گروه را به بازگشت میز مذاکرات و بازگشایی جاده های تعز فراخواندند.

به گزارش ایرنا، هانس گروندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن ۱۱ مرداد ماه اعلام کرد که طرفها در این کشور با تمدید دو ماهه آتش بس بر اساس شرایط مشابه موافقت کرده اند. این تمدید شامل تعهد برای تشدید مذاکرات جهت دستیابی به یک توافق گسترده تر در اولین فرصت است.

در بیانیه هانس گروندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن آمده است: پیشنهاد آتش بس گسترده، دستیابی به یک توافق در مورد یک مکانیسم پرداخت شفاف و مؤثر برای پرداخت منظم حقوق کارکنان و مستمری های غیرنظامی، باز کردن جاده ها در تعز و سایر استان ها، فراهم کردن مسیرهای بیشتر پروازها از مبد و به مقصد فرودگاه بین المللی صنعا را فراهم می کند.

وی تصریح کرد: این آتش بس همچنین سوخت و جریان منظم سوخت به بنادر حدیده را تامین می کند. یک توافق گسترده تر همچنین فرصتی برای مذاکره درباره آتش بس سراسری، مسائل انسانی و اقتصادی و آمادگی برای ازسرگیری روند سیاسی به رهبری یمن تحت نظارت سازمان ملل با هدف دستیابی به صلحی پایدار و عادلانه را فراهم می نماید.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد از دوم آوریل (۱۳ فروردین) آتش بس در یمن برقرار شده است که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.

با وجود نقض مکرر این آتش بس توسط ائتلاف سعودی، هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن ۱۲ خرداد ماه از تمدید دوماهه آتش بس در یمن خبر داد و بدون اشاره به طرف نقض کننده آتش بس در یمن گفت که گزارش هایی از نقض آتش از سوی طرفین درگیری دریافت کرده است.

نمایندگان طرف‌های درگیر عضو کمیته هماهنگی نظامی در یمن در ۱۵ تیرماه با تجدید تعهد خود مبنی بر توقف تمام عملیات و فعالیتهای‌ نظامی در داخل و خارج یمن با تمدید آتش‌بس فعلی موافقت کردند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها