مجارستان: تحریم‌های هسته‌ای اروپا علیه روسیه، امنیت انرژی را متزلزل می کند

مجارستان: تحریم‌های هسته‌ای اروپا علیه روسیه، امنیت انرژی را متزلزل می کند
سه شنبه 22 شهريور 1401 - 11:52

وزیر خارجه مجارستان در اظهاراتی از اتحادیه اروپا خواست که از اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه در حوزه انرژی هسته‌ای خودداری کند و تاکید کرد: جلوگیری از همکاری روسیه با کشورهای اروپایی در این زمینه به "حاکمیت" این کشورها آسیب می‌زند.

العالم_اروپا

برپایه گزارش خبرگزاری تاس، "پیتر سیجارتو" در سخنانی در کنگره بین‌المللی انرژی اتمی در پراگ پایتخت جمهوری چک افزود: تاخیر و سنگ‌اندازی در جریان سرمایه‌گذاری‌های هسته‌ای می‌تواند به حاکمیت کشورهای اروپایی که یک اصل اساسی آن امنیت انرژی است، ضربه بزند.

وی با تاکید بر اینکه مجارستان امنیت انرژی را در استفاده از انرژی‌ هسته‌ای و ارتقای تاسیسات اتمی پکس (Paks) می‌بیند، تصریح کرد: بوداپست از اتحادیه اروپا می‌خواهد به تصمیم اولیه‌اش مبنی بر خودداری از گسترش تحریم‌های هسته‌ای روسیه پایبند بماند.

سیجارتو بار دیگر با اشاره به اثر معکوس تحریم‌هایی که اروپا علیه مسکو و پس از آغاز جنگ اوکراین وضع کرده، خاطر نشان کرد: به طور کل، خروجی این تحریم‌ها در نهایت برای اروپا دردناک‌تر از روسیه بوده و به جدی‌ترین بحران انرژی در تاریخ این قاره تبدیل شده است.

مقام‌های مجارستانی در روزهای گذشته بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که اروپا با تحریم نفت و گاز روسیه در واقع به نوعی خودزنی کرده است. رییس‌جمهور مجارستان هفته گذشته در جریان یک نشست خبری گفته بود تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، به جای تحت فشار قراردادن مسکو، به خود اروپا ضربه زده‌ است.

در این راستا، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان نیز به تازگی با تاکید بر اینکه بحران انرژی می‌تواند اروپا را به زانو درآورد، گفته بود که با وجود حدود ۱۱ هزار مورد تحریمی علیه روسیه، جنگ فروکش نکرده و تلاش‌ها برای تضعیف مسکو شکست خورده است.

وزیر خارجه مجارستان در ادامه این اظهارات در کنگره بین‌المللی انرژی اتمی در پراگ درباره مرحله دوم طرح ساخت راکتورهای تاسیسات اتمی پکس در این کشور که به تازگی و با مشارکت روسیه وارد مرحله اجرا شد، گفت: ساخت این راکتورها با همکاری شرکت روس‌اتم و با رعایت بالاترین استانداردها در زمینه حفاظت از محیط زیست در حال پیشروی است.

پروژه افزودن دو راکتور دیگر به تاسیسات اتمی پکس (Paks) مجارستان در راستای توافق میان مسکو و بوداپست در سال ۲۰۱۴ و با مشارکت شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه (روس اتم)، به تازگی آغاز شده است. افزودن دو راکتور یک ‌هزار و ۲۰۰ مگاواتی در تاسیسات اتمی پکس، ظرفیت این تاسیسات را به بیش از دوبرابر افزایش می‌دهد.

از زمان تصویب بسته‌های تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه، مجارستان همواره بر نبود جایگزین مناسب برای گاز روسیه تاکید کرده و در این راستا با توجه به وابستگی بالای این کشور به گاز روسیه از این اتحادیه مجوز ادامه واردات از روسیه را دریافت کرده‌ است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها