سودان | تنظیم پیش نویس قانون اساسی برای پایان دادن به کودتا

سودان | تنظیم پیش نویس قانون اساسی برای پایان دادن به کودتا
سه شنبه 22 شهريور 1401 - 14:48

پیش نویس قانون اساسی سودان به عنوان اولین پیشنهاد عملی برای خروج از بحران کودتای 25 اکتبر گذشته توسط کمیته راهبری کانون وکلای این کشور تهیه و تنظیم شده است؛ اما چالش پذیرفته شدن آن از سوی طرفین بحران همچنان پابرجاست.

العالم - آفریقا

پیش نویس قانون اساسی سودان شامل یک مقدمه، 12 فصل و 76 ماده است و بر اساس آنچه در مقدمه آمده است، برگرفته از اصول انقلاب دسامبر 2018 برای تحقق آزادی، صلح و عدالت است.

این پیش نویس از تجربه دوره انتقالی پس از سقوط رژیم عمر البشیر رئیس جمهور دیکتاتور بهره می‌برد، در مقدمه همچنین بر ضرورت سرنگونی کودتا ژنرال عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش و حذف نهایی هر نوع کودتای نظامی، خشونت دولتی و حکومت فردی تاکید شده است.

این پیش نویس بر لغو قانون اساسی سال 2019 و کلیه توافقات منطقه‌ای و بین المللی منعقده و تصمیمات اتخاذ شده از زمان کودتا نظامیان این کشور به رهبری برهان در 25 اکتبر 2021 تاکید می‌کند.

پیش نویس قانون اساسی وظایف دوره انتقالی را مشخص می کند که عبارت است از: ترویج دموکراسی، ایجاد نهادهای موقت، برچیدن و انحلال ساختار رژیم 30 ژوئن 1989 و بازیابی دارایی های منقول و غیرمنقول و وجوه از داخل و خارج سودان مطابق با قانون.

این پیش نویس همچنین تشکیل کمیسیون عدالت انتقالی و اجرای یک طرح ملی برای اجرای عدالت برای همه جنایات انجام شده در جریان درگیری های مسلحانه در دارفور، کردوفان جنوبی و نیل آبی جنوبی را پیش بینی کرده است.

پربیننده ترین خبرها