گفت و گوی وزیر خارجه عمان و فرستاده ویژه آمریکا درباره تحولات یمن

گفت و گوی وزیر خارجه عمان و فرستاده ویژه آمریکا درباره تحولات یمن
سه شنبه 22 شهريور 1401 - 20:43

وزیر امور خارجه عمان با نماینده ویژه آمریکا درباره تحولات آتش بس یمن گفت و گو کرد.

العالم - یمن

«بدر بن حمد البوسعیدی» امروز سه شنبه با «تیم لیندرکینگ » نماینده ویژه آمریکا در امور یمن دیدار و درباره تحولات آتش بس یمن گفت و گو کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری عمان در این دیدار که در مسقط برگزار شد، دو طرف بر اهمیت اقدام مشترک برای تقویت اعتماد و گفت و گو بین همه طرف‌ها تاکید کردند.

آن‌ها همچنین بر حمایت و تلاش‌های مضاعف بین المللی از جمله اقدامات انجام شده توسط نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور یمن برای پایان دادن به جنگ و وارد شدن به یک روند سیاسی جامع که آرزوهای مردم این کشور فقیر برای دستیابی به امنیت، صلح و ثبات را برآورده کند، تاکید کردند.

این دیدار به عنوان بخشی از سفر منطقه‌ای نماینده ویژه آمریکا در امور یمن به کشورهای عربستان، عمان و امارات در راستای آنچه بخشی از تلاش‌های آمریکا برای حمایت از پیشنهاد گسترش آتش بس در این کشور ادعا می‌شود، برگزار شد.

روز گذشته نیز «محمد بن سعید آل جابر» سفیر عربستان در یمن و «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با «لندرکینگ» نماینده آمریکا در امور یمن درباره بحران این کشور گفت و گو کردند.

صنعا یکشنبه گذشته چهار نکته اساسی را برای پذیرش ادامه آتش بس تحت حمایت سازمان ملل در یمن که از آوریل گذشته اجرایی شده است ضروری دانست که عبارتند از اجرای صحیح مفاد توافقنامه، رفع محاصره، توقف جنگ و پرداخت حقوق کارکنان.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای امیدوارند که آتش‌بس به توقف طولانی‌مدت جنگ در یمن تبدیل شود و به جنگی که بیش از ۳۷۷ هزار کشته که بیشتر آن‌ها غیرنظامی هستند و بیش از ۱۶ میلیون نفر را در آستانه قحطی قرار داده است، پایان دهد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آن‌ها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی سعودی‌ها، بویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

پربیننده ترین خبرها