دیدار سفیر امارات در تهران با امیرعبداللهیان

دیدار سفیر امارات در تهران با امیرعبداللهیان
چهارشنبه 23 شهريور 1401 - 02:02

وزیر امور خارجه در دیدار سفیر امارات که برای ازسرگیری ماموریتش به تهران بازگشته، بر علاقه‌مندی ایران برای گسترش مناسبات با همسایگان و از جمله امارات عربی متحده تأکید کرد.

العالم-امارات

«سیف الزعابی» سفیر امارات عربی منحده در جمهوری اسلامی ایران که برای ازسرگیری حضور در محل ماموریت به تهران بازگشته، روز (سه شنبه) ۲۲ شهریور ماه با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه امارات عربی متحده ۳۰ مرداد ماه اعلام کرد که بنا به توافق پیشین بین این کشور و ایران، «سیف محمد الزعابی» به عنوان سفیر امارات به ایران باز می‌گردد. در این بیانیه، آمده بود که در چارچوب تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران و در راستای ارتقای سطح نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور در سطح سفیر و تماس تلفنی که در تاریخ ۲۶ جولای (چهار مرداد) بین شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، «سیف محمد الذعابی» سفیر امارات عربی متحده طی روزهای آتی به تهران باز می‌گردد و در این سفارتخانه مستقر خواهد شد.

* علاقه‌مندی ایران برای گسترش روابط با همسایگان و امارات

امیرعبداللهیان در این دیدار گفت: ما بر اساس سیاست همسایه محور علاقه‌مند به گسترش رابطه با همه همسایگان و از جمله امارات هستیم.

وی همچنین بر لزوم همکاری کشورهای منطقه برای ثبات و استقرار در محیط منطقه تأکید کرد و ضرورت بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در توسعه مناسبات فیمابین، تشکیل کمیسیون عالی همکاری‌های دو کشور، ساماندهی روابط کنسولی و تسهیل فعالیت نهادهای آموزشی، خدماتی و درمانی ایرانی در امارات را مورد اشاره قرار داد.

سفیر امارات عربی متحده نیز با ابراز خرسندی از حضور مجدد در جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت‌های بالای اقتصادی و تجاری دو کشور را عامل مهمی برای ارتقای مناسبات دوجانبه خواند و دیدگاه مقامات عالی امارات در خصوص حسن روابط فیمابین و فعال شدن کمیته‌های ذیربط و تبادل هیأت‌ها بین دو کشور را تشریح کرد.

امارات عربی متحده در ۱۴ دی ۱۳۹۴ پس از عربستان سعودی، بحرین و سودان و با هدف فشارهای سیاسی علیه ایران، سطح روابط دیپلماتیک خود را با تهران کاهش داد و سفیر خود را به ابوظبی فراخواند و سطح روابط خود را به کاردار کاهش داد و همزمان تعداد دیپلمات‌های خود را در تهران را نیز کم کرد.

حسین امیرعبداللهیان ۳۰ تیر ماه در گفت‌و‌گویی تلویزیونی گفته بود: «امارات تصمیم گرفته است تا سفیر به تهران وارد کند و بزودی سفیر این کشور وارد تهران می‌شود. کویت سفیر خودش را معرفی کرد و ما هم موافقت کردیم و ظرف روزهای آینده سفیر جدید کویت وارد تهران می‌شود.»

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هم سوم مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره تعیین سفرای کویت و امارات در تهران بیان کرد: در خصوص روابط با کویت عموما روابط مثبت است و سفیر این کشور تعیین و معرفی شده و موافقت صورت گرفته و در آینده نزدیک شاهد حضور سفیر کویت خواهیم بود. در خصوص امارات فضای مناسبات مثبت است و در مجموع شاهد یک فضای رو به جلو و مثبتی در مناسبات ایران با کشورهای دوست و برادر در منطقه هستیم.

پربیننده ترین خبرها