تلاش غرب برای مقصر نشان دادن ایران در موضوع توافق هسته ای

تلاش غرب برای مقصر نشان دادن ایران در موضوع توافق هسته ای
چهارشنبه 23 شهريور 1401 - 16:40

ناظران امور ایران معتقدند که تلاش طرف آمریکایی در جهت تضمین مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای ایران نیست بلکه استفاده از این گفتگوها برای تحقق اهداف منطقه ای خود است. 

العالم _ نظرکده

ناظران امور ایران معتقدند موضع قابل پیش بینی آمریکا درمورد مذاکرات رفع تحریم های ایران به معنای پایان بازگشت به میز مذاکرات است.

به گفته این ناظران، غرب خواهان توافق هسته ای با ایران است اما حاضر نیست هیچ گونه تضمینی درمورد برنامه هسته ای مسالمت آمیز ایران به تهران بدهد.

آنان افزودند طرف اروپایی باید تضمین های لازم را به ایران بدهد تا مذاکرات در جهت مثبت به پیش برود و این در حالی است که طرف آمریکایی در جهت تضمین مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای ایران گفتگو نمی کند بلکه تلاش آن استفاده از این گفتگوها برای تحقق اهداف منطقه ای واشنگتن است.

ناظران امور ایران گفتند واشنگتن به منظور دستیابی به چارچوبی تاکتیکی برای تحقق هدفی استراتژیک گفتگو می کند که خواهان آن است.

آنان تاکید کردند در مقابل طرف ایرانی برای رسیدن به توافقی گفتگو می کند تا به جهان تاکید کند که برنامه هسته ای اش مسالمت آمیز است. ایران در همین حال خواهان حفظ حقوق حاکمیتی خود و تضمین منافع توافق هسته ای است، منافعی که بیش از 40 سال از آنها محروم بوده است.

ناظران تاکید کردند که اگر غرب به همین شیوه رفتار کند، توافق دور از دسترس خواهد بود و این در حالی است که ایران خواهان این نیست که توافق به این منجر شود که طرف آمریکایی به عنوان طرف پیروز شناخته شود.

پژوهشگران سیاسی نیز گفتند اگر طرف غربی درمورد مذاکرات رفع تحریم ها جدی می بود، می بایست از رژیم اسرائیلی می خواست که به بازرسان اجازه دهد از تاسیسات هسته ای اش بازدید کنند.

پژوهشگران تاکید کردند که کشورهای اروپایی تابع محض آمریکا هستند و هر تصمیمی که آمریکا درمورد توافق هسته ای ایران اتخاذ کند، آنها نیز از آن پیروی خواهند کرد، درست مانند زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته ای خارج شد و اروپایی ها نیز در عمل از آن خارج شدند و تحریم های آمیرکا را بر ایران تحمیل کردند.

کارشناسان استراتژیک نیز معتقدند سیاست آمریکا ریاکارانه است و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز همین سیاست را در پیش گرفته است و در نتیجه مسئولان آمریکایی هیچ گونه روش منطقی درمورد مذاکرات ندارند.

بایدن به همین علت همراه وزیر خارجه و نیز همراه رژیم صهیونیستی و سازمان ها و گروه های فشار، وارد جنگی روانی ضد ایران شده اند تا این کشور را در به نتیجه نرسیدن مذاکرات مقصر نشان دهند.

این در حالی است که بایدن در آغاز مدعی بود که خواهان بازگشت به توافق هسته ای است هرچند رفتار او تا کنون نشان داده است که تلاش می کند با اتخاذ سیاست ابهام و وقت کشی، هر بار توپ را به زمین ایران بیاندازد.

پربیننده ترین خبرها