در نشست کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان؛

آیت‌الله رئیسی: ملت ایران با اراده خود تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کرد

آیت‌الله رئیسی: ملت ایران با اراده خود تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کرد
چهارشنبه 23 شهريور 1401 - 17:19

رئیس‌جمهور گفت: ملت ایران به رغم تحریم‌ها پیشرفت‌های بسیار خوبی در این سال‌ها داشته و با اراده خود تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کرده است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

آیت الله سید ابراهیم رئیسی که روز چهارشنبه به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود برای حضور در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به سمرقند سفر کرده است، در نشست کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان که در ساختمان مرکز کنگره و در مجموعه گردشگری جاده ابریشم سمرقند برگزار شد، با تبریک سالگرد استقلال ازبکستان به شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور این کشور، گفت: روابط ایران و ازبکستان بدون تردید در این سال‌ها پیشرفت خوبی داشته، به ویژه در دوران ریاست جمهوری شما روابط تهران با تاشکند روابط همسایگی و منطقه‌ای نیست بلکه تمدنی، عمیق و فرهنگی است.

ملت ایران تهدید تحریم را به فرصت‌ها تبدیل کرد

رئیس‌جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران به رغم تحریم‌ها پیشرفت‌های بسیار خوبی در این سال‌ها داشته و ملت با اراده تهدیدها به فرصت‌ها تبدیل کرده است. امروز ما در حوزه‌های مختلفی پیشرفت داریم و ظرفیت‌های بسیاری در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است.

آیت الله رئیسی افزود: پیشرفت ازبکستان پیشرفت ماست و برای توسعه روابط بین دو کشور مانعی نمی‌شناسیم و این آمادگی وجود دارد روابط دو جانبه را در حوزه تبادل تجاری، ترانزیتی و حمل ونقل از دیگر حوزه هایی است که می تواند سطح همکاری‌ها را افزایش دهیم.

رئیس جمهور ایران به همتای ازبکستانی خود یادآور شد: همچنان که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان به شما گفتم آمادگی داریم در حوزه انرژی با توجه به امکاناتی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به گفت‌وگوی وزیران نفت و ازبکستان و امضای تفاهم‌نامه میان دو کشور ابراز امیدواری کرد که گام‌های خوبی در جهت توسعه روابط در حوزه انرژی برداشته شود. امضا اسناد جلوه خوبی از اراده دو کشور برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف است.

تبادلات تجاری با ازبکستان می‌تواند ۳ تا ۴ برابر شود

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه با اراده ای که در سطح سران دو کشور وجود دارد می‌توان سطح روابط تجاری تهران - تاشکند را از ۵۰۰ میلیون دلار فعلی سه تا چهار برابر افزایش داد، از آمادگی کشورمان برای صدور خدمات فنی و مهندسی و توسعه همکاری های ایران و ازبکستان خبر داد.

رییس جمهور ازبکستان: سفر آیت الله رئیسی به ازبکستان تاریخی است

همچنین میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در این دیدار سفر آیت الله رییسی به کشورش را یک سفر تاریخی توصیف کرد و گفت: دو کشور ایران و ازبکستان وارد مسیر توسعه شده اند و این سفرها پایه های محکمی برای توسعه روابط ایران و ازبکستان خواهد بود.

وی ادامه داد: در یکسال اخیر اطلاعات بیشتری درباره تاریخ بزرگ ایران کسب کرده ایم البته با توجه به روابط تاریخی مشترک مبادلات اقتصادی میان دو کشور افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا، آیت الله رییسی ظهر امروز در راس هیات سیاسی و اقتصادی از کشورمان برای دیدار دوجانبه با رییس جمهور ازبکستان و نیز شرکت در دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای عازم سمرقند شد.

پربیننده ترین خبرها