تنش ارمنستان – جمهوری آذربایجان محور مذاکرات پوتین و اردوغان در سمرقند

تنش ارمنستان – جمهوری آذربایجان محور مذاکرات پوتین و اردوغان در سمرقند
چهارشنبه 23 شهريور 1401 - 18:17

یک مقام ارشد ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در هفته جاری موضوع درگیری های اخیر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را به هنگام دیدار در سمرقند مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، مقام مزبور در حالی که خواست نامش فاش نشود، در مورد درگیری های اخیر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: در مورد این مساله با پوتین گفت و گو می شود. زیرا نقش روسیه و ترکیه در پایان دادن به این درگیری و کار مشترک متعاقب آن، آشکار است.

وی افزود: ترکیه تماس ها با دو کشور را برای غلبه بر این مشکل آغاز کرده است. این مساله باید قبل از گسترش بیشتر پایان یابد.

قرار است دیدار بین اردوغان و پوتین در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان در روز جمعه انجام شود.

در این میان، پارویر هوهانیسیان معاون وزیر امور خارجه ارمنستان مدعی شد که درگیری کشورش با جمهوری آذربایجان می تواند به جنگ میان دو کشور بدل شود.

معاون وزیر امور خارجه ارمنستان در مصاحبه ای که رویترز با وی انجام داد، گفت که حدود ۵۰ نظامی ارمنستانی تاکنون کشته و سه غیرنظامی زخمی شده اند.

وی افزود: ما به توجه بیشتر از سوی جامعه جهانی به آنچه اتفاق افتاده است، نیاز داریم. ما مستحق توجه بیشتر هستیم.

در این میان، دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که تنش ها در مرز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان ادامه دارد.

سخنگوی کرملین به تصمیم اتخاذ شده روز سه شنبه اشاره کرد مبنی بر اینکه هیاتی از سازمان پیمان امنیت جمعی از این منطقه مرزی بازدید خواهد کرد.

پسکوف افزود: آنها گزارشی به رهبران کشورهای عضو ارائه خواهند کرد که مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، به تازگی، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهای ارمنستانی مشغول فعالیت های تجسسی در مرز مشترک و نقل و انتقال جنگ افزار بوده و دوشنبه شب نیز دست به مین گذاری زدند. این وزارتخانه افزود که یگان های ارتش ارمنستان به تعدادی از مواضع، پناهگاه ها و استحکامات نیروهای نظامی این جمهوری با خمپاره و دیگر سلاح ها حمله کردند و در نتیجه تلفاتی به نیروها و خساراتی به زیرساخت های نظامی وارد شد.

از سوی دیگر وزارت دفاع ارمنستان نیز در بیانیه ای خبر داد که اوضاع در مناطق مرزی ملتهب بوده و تیراندازی های شدید که "در نتیجه تحریکات گسترده طرف آذربایجانی آغاز شده"، کماکان ادامه داشته است و نیروهای این کشور واکنش متناسبی به آن داده اند.

پربیننده ترین خبرها