عون از پیشرفت های تکمیل پرونده ترسیم مرزها خبر داد

عون از پیشرفت های تکمیل پرونده ترسیم مرزها خبر داد
چهارشنبه 23 شهريور 1401 - 18:45

رئیس جمهوری لبنان در سخنانی از پیشرفت در روند تماس‌ها و روابط برای به سرانجام رساندن پرونده ترسیم مرزهای آبی میان این کشور و اراضی اشغالی خبر داد.

العالم ـ لبنان

بنابر گزارش سایت النشره، میشل عون رئیس جمهوری لبنان در سخنانی با اشاره به مذاکرات غیر مستقیم میان بیروت و رژیم صهیونیستی برای ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی اظهار داشت: تکمیل پرونده ترسیم مرزها، این امکان را برای لبنان فراهم می‌کند که روند استخراج نفت و گاز را در میادین مشخص شده در منطقه اقتصادی خالص آغاز کند و این اتفاق به اقتصاد لبنان و خروج از این بحران چند ساله کمک می‌کند.
وی گفت: تماس‌ها و روابط برای تکمیل و به سرانجام رساندن پرونده ترسیم مرزها شاهد پیشرفت بوده و طی آن لبنان به آنچه که برای سرمایه گذاری در منابع آبی خود به آن نیاز داشت، دست یافت.
میشل عون همچنین افزود: جزئیات فنی وجود دارد که در حال حاضر و در راستای منافع و حق و حقوق کشور در دست بررسی است.
در صورت دستیابی توافق میان بیروت و تل آویو، دو طرف می توانند از منابع نفتی و گازی برداشت کنند.
یک منبع سیاسی مطلع از مذاکرات میان بیروت و تل آویو گفت: مقامات لبنانی قبل از ارائه پاسخ نهایی، درخواست نسخه کتبی این پیشنهاد را کرده اند.
هوکشتاین میانجی آمریکایی روز جمعه اعلام کرد که در مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم اسرائیل در خصوص تعیین مرزهای دریایی «پیشرفت» حاصل شده است، اما دستیابی به توافق همچنان به کار بیشتری نیاز دارد.
دو سال است که آمریکا با علم به اینکه لبنان و رژیم اسرائیل بر سر مرزهای آبی در حال جنگ هستند با هدف دستیابی به توافقی با هدف تعیین مرزهای دریایی بین آن‌ها و رفع موانع استخراج گاز از میدان مورد مناقشه «کاریش»، میان «بیروت» و «تل آویو» میانجیگری می‌کند.
لبنان میدان کاریش را در بخشی از آبهای مورد مناقشه با سرزمین‌های اشغالی می‌داند در حالی که کابینه رژیم اسرائیل آن را در منطقه انحصاری اقتصادی خود می‌داند.
از ابتدای جولای، تحولات مربوط به این پرونده به دنبال ورود یک کشتی استخراج و ذخیره‌سازی اجاره شده توسط کابینه رژیم اسرائیل توسط شرکت انرژی «بی‌ال سی» مستقر در لندن، در نزدیکی میدان کاریش، میانجیگری آمریکا شدت یافت.
هوکشتاین که روز جمعه برای سومین بار از ماه جولای به لبنان سفر کرد گفت: من واقعا احساس می‌کنم که در هفته‌های اخیر پیشرفت‌هایی داشته ایم.

وی پس از دیدار با «میشل عون» رئیس جمهور لبنان، «نجیب میقاتی» نخست وزیر و «نبیه بری» رئیس مجلس نمایندگان لبنان افزود: چیزهایی که امروز شنیدم و مذاکراتی که داشتم امیدوار کننده بود، اما به کار بیشتری نیاز است.
به گزارش ایرنا، «حزب‌الله» بارها به رژیم اسرائیل نسبت به هرگونه فعالیت در میدان «کاریش» هشدار داده است. در اوایل ماه جولای، ارتش این رژیم اعلام کرد که با یک پهپاد غیرمسلح که توسط حزب الله به سمت میدان کاریش ارسال شده بود مقابله کرده است.
بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ۲۲ آگوست هشدار داد که حمله حزب الله به کاریش ممکن است به جنگ جدیدی بین این رژیم و حزب الله لبنان منجر شود.

مذاکراتی که در سال ۲۰۲۰ بین لبنان و رژیم اسرائیل با میانجیگری آمریکا آغاز شد، در ماه می‌سال گذشته به دلیل اختلاف بر سر مساحت منطقه مورد مناقشه به حالت تعلیق درآمده بود.

پربیننده ترین خبرها