پیام مهم انتخابات شوراهای محلی در سوریه

پیام مهم انتخابات شوراهای محلی در سوریه
چهارشنبه 23 شهريور 1401 - 22:32

دولت سوریه برای برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات شوراهای محلی در روز یکشنبه آینده، در سطح بالایی از آمادگی قرار دارد. در حالی‌که گروه شبه‌نظامی “قسد” تحرکاتی را برای سنگ‌اندازی در این امر صورت می‌دهد.

العالم- تحلیل روز

همانطور که از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۱ در دوره‌های مختلف انتخاباتی در سوریه- اعم از ریاست‌جمهوری، پارلمانی و شوراهای محلی- انتخابات محدود به مناطقی است که تحت کنترل ارتش سوریه قرار دارند از جمله مرکز شهر قامیشلی، بخشی از حومه جنوبی قامیشلی. در این میان، گروه شورشی قسد مانع از برگزاری هرگونه انتخابات در مناطق تحت کنترل خود می‌شود و حتی افرادی که قصد شرکت در انتخابات را دارند، بازداشت و جاده‌ها و خیابان‌ها را مسدود می‌کند تا تلاش‌های دولت برای برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات را خنثی کند. با این حال، الحسکه طی این سال‌های بحران در کشور، شاهد برگزاری انتخابات، از جمله همه‌پرسی برای قانون اساسی، انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات پارلمان بود، و به رغم اینکه اهالی این استان به دلیل اشغالگری آمریکا و ترکیه علیه برخی مناطق آن و حمایت این دو طرف از گروه‌های شورشی و مسلح، در معرض چالش‌ها و مشکلات زیادی قرار دارند ولی در انتخابات حضوری پررنگ دارند و برای مشارکت در تعیین سرنوشت کشورشان تأکید دارند.

بدیهی است که انتخابات شوراهای محلی مقدمه‌ای برای تاسیس شوراهایی است که برای اجرای دستاوردها در سطح توسعه شهرها، روستاها و شهرک‌ها تلاش می‌کنند و این ماموریت بعد از آن انجام می‌شود که طرح دولت برای تمرکززدایی اداری تکمیل، و اختیارات به شوراهای محلی داده شود. البته طبق اعلام منابع، گام‌های بلندی در اجرای این طرح برداشته شده و اختیاراتی به شوراهای محلی جهت پیشبرد توسعه اقتصادی، اجتماعی بهداشتی، آموزشی و فرهنگی در جوامع داده شده که این امر با حمایت شفاف دولت مرکزی همراه است. این بدان معناست که این طرح و این انتخابات خطری واقعی علیه پروژه جدایی‌طلبانه قسد در شمال شرقی سوریه و شکست تلاش آن برای سیطره به آن مناطق است به‌ویژه که این گروه در تامین نیازهای ابتدایی شهروندان ناکام مانده و در ارائه خدمات عمومی، از جمله آب و برق و خدمات بهداشتی و آموزشی ضعیف عمل می‌کند.

برگزاری این انتخابات تأکیدی دوباره برای موفقیت شوراهای محلی سابق در الحسکه جهت ایجاد راه‌حل‌هایی برای بسیاری از مشکلات و چالش‌های شهروندان است و به همین جهت است که این انتخابات با حضور گسترده مردم و تمرکز بر وحدت اراضی سوریه برگزار می‌شود.

پربیننده ترین خبرها