اسلام پناه در گفتگو با العالم:

تشریح عملکرد سازمان ملی استاندارد ایران/ استانداردهای جمهوری اسلامی منطبق با استانداردهای روز دنیاست/ یکی از راهبردهای سازمان ملی استاندارد تولید محصولات حلال دانش بنیان است

تشریح عملکرد سازمان ملی استاندارد ایران/ استانداردهای جمهوری اسلامی منطبق با استانداردهای روز دنیاست/ یکی از راهبردهای سازمان ملی استاندارد تولید محصولات حلال دانش بنیان است
چهارشنبه 23 شهريور 1401 - 22:32

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی در صادرات کالاهای مان تمام اصول فنی، حرفه ای، منطقی و بین المللی را رعایت می کنیم  و معمولا همین رفتار را از طرف خارجی خودمان انتظار داریم.  اعتقاد ما این است که نباید شرایطی را در اختیار بازار هدف قراردهیم که بتوانیم علیه ما و تولید مان سوء استفاده کند.

العالم _ ایران

"مهدی اسلام پناه" رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در گفتگو با شبکه العالم، درباره عملکرد سازمان مطبوع خود گفت: سازمان ملی استاندارد ایران یک سازمان مرجع و حاکمتی است و وظیفه سیاست گذاری و حسن نظارت، اطمینان بخشی در تولید کالا، صادرات و واردات را دارد. این حسن نظارت مشتمل بر چهار ماموریت اساسی استاندارد سازی، تایید صلاحیت، انتباق و اندازه شناسی است.

تشریح عملکرد سازمان ملی استاندارد ایران

وی افزود: سازمان ملی استاندارد ایران با تمام ماموریت های ذکر شده گفتمانی جدید و مردمی را در دستور کار خود قرار داده است تا اطمینان بخش ایمنی، سلامت و رضایت زندگی مردم را در دستور کار قرار داده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: ما ماموریت داریم که بر مبنای عدالت، فسادستیزی، راهبردهای کلان مردمی در حوزه استاندارد سازی تحولی عمیق به جهت دگرگون شدن و رشد پایه اقتصادی مردم در راستای رضایت و حس مطلوبیت را در دستور کار داشته باشیم از همین رو توانسته ایم از یک درجه های خوبی از رضایت مندی در سازمان ملی استاندارد ایران در سطح ملی برخوردار باشیم و رتبه های عالی در بخش های مختلف کسب کنیم.

اسلام پناه تاکید کرد: ما مبتنی بر بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری 22 راهبرد را برای تدوین استانداردهای تحولی در دستورکار قرار دادیم که تمام حوزه های اجتماعی، اقتصادی و ... را در بر می گیرد. در بسیاری از حوزه ها نیز خدمات جدیدی را تدوین کردیم برای مثال در حوزه خدمات استانداردهای جدیدی را تدوین کردیم.

استاندارد سازی اصولا منطبق بر موازین بین المللی و مفاهمه داخلی بر اساس نیاز درون می باشد

وی با بیان اینکه رسیدن به تمدن نوین در دستورکار سازمان ملی استاندارد است یادآور شد: سازمان ما با مجموعه ای از وظایف با مردم زندگی می کند و برای مردم است تا سطح رضایتمندی مردم از زندگی را افزایش دهد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد ایران در رابطه عضویت دائمی با ایزو قرار دارد گفت: رتبه جمهوری اسلامی ایران در نظامات جهانی رتبه 25 و در منطقه در رتبه نخست قرار دارد.

وی تاکید کرد: استاندارد سازی اصولا منطبق بر موازین بین المللی و مفاهمه داخلی بر اساس نیاز درون می باشد.

اسلام پناه با بیان اینکه در 398 کمیته متناظر بین المللی عضو هستیم و در تلاشیم این عضویت را افزایش بدهیم، تصریح کرد: سازمان استاندارد در دولت جدید در مدار تحول قرار دارد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اظهارداشت: تطبیق استانداردسازی های بین المللی یک پروتکل مشترک B TO B با کشورهای هدف وارداتی و صادراتی است. از مهمترین رویکر دهای ما در نظام استاندارد سازی "بی تو بی" ( B TO B) با کشورهای هدف صادراتی استانداردسازی های پیش دستانه و "های تک" است.

اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه در باره بازیابی نظام های استاندارد گفت: بازنگری در نظامات استاندارد هم خواسته ما و هم خواسته کشورهای هدف است. اصولا این به معنای آن نیست که اگر ما خواستیم هر کالایی وارد یا صادر کنیم باید به نظامات استانداردسازی داخلی آن کشور تن بدهیم. ما نظامات استاندارد کالا و خدمات خودمان را رتبه بندی می کنیم و کفی از رتبه کشور هدف و متقابلا کفی از رتبه استاندارد کشور مقصد را در نظر می گیریم.
این طور نیست که ما برای واردات، ایمنی و سلامت مردم را به خطر بیندازیم از سویی اعتقاد داریم که برای صادرات به کشور هدف نیز باید ایمنی و سلامت جامعه هدف را در نظر گرفت.

استانداردهای جمهوری اسلامی منطبق با استانداردهای روز دنیاست

وی افزود: استانداردهای جمهوری اسلامی منطبق با استانداردهای روز دنیا است به طوری که در بعضی ازحوزه ها استانداردهای اروپایی و در بعضی ازحوزه ها در سطح استانداردهای روز آمد شده بین المللی است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در باره حضور در بازارهای بین المللی خاطرنشان کرد، بازار بین المللی بازار بی رحمی است و برای تصاحب آن معمولا اصول حرفه ای را قایل نیستند اگر چه ما به عنوان جمهوری اسلامی مسایل فنی و حرفه ای را کاملا رعایت می کنیم اما معمولا تجار یا کاسبان بین الملل سیاسی کاری می کنند .

وی افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی در صادرات کالاهای مان تمام اصول فنی، حرفه ای، منطقی و بین المللی را رعایت می کنیم و معمولا همین رفتار را از طرف خارجی خودمان انتظار داریم. اعتقاد ما این است که نباید شرایطی را در اختیار بازار هدف قراردهیم که بتوانیم علیه ما و تولید مان سوء استفاده کند.

اسلام پناه در باره نشان محصولات حلال خاطرنشان کرد: در ادبیات اسلامی حلال از منظر گفتمانی، اعتقادی و بنیانی فرق تفصیلی زندگی ما با غیر مسلمانان است. در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد و در قانون اساسی کشور و در بسیاری از مصوبات هیات وزیران در طی سالها، حلال از منظر استاندارد سازی و مرجعیت حلال و مرجعیت صدور نشان حلال را قانون گذار در ماده هفت قانون تقویت و توسعه در اختیار سازمان ملی استاندارد ایران قرارداده است.

یکی از راهبردهای سازمان ملی استاندارد تولید محصولات حلال دانش بنیان است

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه گفت: درهمین زمینه نشان حلال کالاهای جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است که در پیوست نظام نامه امور حلال ایران قرار دارد. این نشان با بیش از 13 استاندارد تدوین شده در حوزه های دارو، غذا، خدمات و گردشگری در دستور کار نظامات استانداردسازی کشور قرار دارد. در این نظامات تولید محصولات حلال دانش بنیان از نوع مواد اولیه و محصولی که بتواند نقش ذاتی و تکنیکال و آزمایشگاهی را داشته باشد، یکی از راهبردهای اساسی سازمان ملی استاندارد است. قسمتی از آن هم ناظر بر فقه استاندارد و فقه حلال است که توسط فقیه جامع الشرایطی که شورای محترم نگهبان انتخاب می کند و به پیشنهاد رییس سازمان و تایید شورا در کنار سازمان قرار می گیرد، بر این امور نظارت می کند.

بازار 4.5 تریلیون دلاری نشان استاندارد حلال ایران


وی افزود: در واقع ما اصالت، کیفیت و سلامت را در این نظام که عاری از هر گونه ناصافی، تقلب و از هرگونه عواملی که با مسایل فقهی سازگار نباشد شناسایی می کنیم. کشورهای اسلامی بالغ بر 2 میلیارد نفر جمعیت دارند . نشان استاندارد ایران در بازار 4.5 (چهار و نیم) تریلیون دلاری قرار دارد. این نشان استاندارد زمینه یک زندگی خوب و حلال را برای همه مسلمانان جهان در زمینه دریافت خدمات و محصولات حلال فراهم می کند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در دولت آیت الله رئیسی بیش از 100 نشان حلال در حوزه قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تصویب شده است و 46 نشان حلال نیز در حوزه صید و ذبح توسط نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی در بحث کشتار دام و ذبح را توانسته ایم صادر کنیم. ایجاد آزمایشگاه مرجع حلال از دستاوردهای دوره ریاست آیت الله رئیسی بر شورای عالی استاندارد کشور است.

ایجاد نظام پایش ملی حلیّت و تاسیس مهمترین و بزرگ ترین آزمایشگاه مرجع حلیّت در کشور تا پایان سال

اسلام پناه در باره برنامه سازمان ملی استاندارد در حوزه حلال خاطرنشان کرد، از فعالیت های ما در حوزه حلال در بحث بین المللی حضور بسیار فعال در 17 کمیته فنی "اسمیک" به عنوان موسسه استانداردسازی و اندازه شناسی کشورهای جهان اسلام است و از برنامه های پیش رو و آینده این سازمان که در بحث حلال داریم نقشه راه حلال جمهوری اسلامی در بین کشورهای جهان اسلام است، تولید مواد اولیه حلال و دانش بیان با توجه به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری به نام "سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" است، توسعه و ارتقای تولید محصولات دانش بنیان حلال به ویژه در صنایع غذایی است و همچنین ایجاد نظام پایش ملی حلیّت در دستور کار است که این مساله نیاز به یک آزمایشگاه مرجع بین المللی حلال دارد و تلاش ما این است که تا پایان سال مهمترین و بزرگ ترین آزمایشگاه مرجع حلیّت را در پایگاه فقه و اجتهاد کشور تاسیس کنیم و در پایان معماری و تقویت نظام ملی و بین المللی شناسایی و ردیابی مواد غذای حلال است که در دستور کار سازمان ملی استاندارد خواهیم داشت.

پربیننده ترین خبرها